Barnsjukdomar E-Tron

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

YngviF

Ny medlem
Hej,

Har nu haft min E-tron i 2 veckor och jag måste säga att det är en grym besvikelse. Ångrar bittert att jag inte gick på min magkänsla och valde Tesla.

Köpte en E-Tron Proline Advanced med rejäla tekniska tillbehörspaket.

Följande ”buggar” har hittills dykt upp:

Uppkopplingen till bilen fungerar i princip aldrig. Kan då inte använda mig av funktioner som att förvärma batteri, som i sin tur ökar förbrukningen. Skulle det någon gång fungera, är det garanterat att det slutar fungera under natten.

Audi-Connect Key fungerar inte alls på iPhone. Att försöka ladda en iPhone trådlöst går inte heller då den hela tiden tror att den ska aktivera Apple Pay, som i sin tur då avger ett ljud och som gör att blåtanden avbryter eventuell media. Har med blandad framgång lyckats få igång ACK på min Samsung S10, men problem med installation i appen.

Apple-CarPlay skulle ha funnnits i den online-shop som Etron erbjuder, finns inte. Är alltså låst till blåtand, som ju inte funkar om man laddar trådlöst.

Den speciella ”dashboard” som finns till Etron, hoppar ibland tillbaka till standard och kan inte bytas tillbaka förens man har stannat och startat om bilen.

Vid uppstart på morgonen har det vid minst 2 tillfällen installerats funktioner som jag redan har. För att dessa ska slutföras (igen) måste bilen startas om.

Dom virtuella ytterspeglarna tänder och släcker inställningsmenyn varannan minut. Detta gör att dom under stor del av färden är obrukbara, och det känns direkt farligt att inte ha koll bakåt.

Garageportsöppnaren har inte gått att programmera. Dom första dagarna ”hittade” den min handsändare, men kunde inte synkronisera porten. Några dagar senare, vid nya installationsförsök, hittar den inte min handsändare längre. Helt obrukbar funktion för 3000kr.

Minnet till stolsinställningarna fungerar typ varannan gång. Måste alltså manuellt ställa in min förarstol trots att jag har betalat för att slippa detta.

Appen hade man ju hoppats hade utvecklats något i förhållande till tidigare då ju Audi anser sig ha försprång genom teknik, men det har ju naturligtvis inte hänt. Den är seg med uppdateringar (om man överhuvudtaget får något svar) och extremt basic jämfört med andra märken.

Min ÅF i Växjö har verkligen slitit sitt hår för att hjälpa mig, men står helt utan support/svar från Audi. Det enda man svarar är att ja, det är problem... och det visste jag ju innan.

Det finns säkert mycket mer, men låt mig ha bilen ett par veckor till innan jag skriver om dom... dom lär ju dyka upp är min känsla.

Löser man inte detta inom en snar framtid kommer jag aldrig mer köpa en Audi!

Jag har mailat Audi centralt men ännu inte mottagit något svar annat än att dom har mottagit mitt mail...
 
Senast ändrad:

aees

Ny medlem
Jag har plockat ut en E-tron också. Appen fungerar inte i princip, inte heller fungerar det via myaudi så det är inte appen det är knas på. Jag har sagt åt Möller bil att dom kommer få tillbaka bilen om dom inte har en tidslinje på när det här är löst. Jag kommer häva köpet och hänvisa till att produkten inte är i närheten av att vara klar eller håller det som annonserats där produkten sålts.
 
Har du gjort dig av med bilen, tog ÅF tillbaka den ? Själv kvarstår my Audi uppkopplingen min ÅF tycker man ska vänta då det tydligen är ett känt problem hos AUDI. Min förra A6 50 tdi 2019 stod 21 dagar på verkstaden i min enfald trodde jag E tron skulle vara mer problemfri med så är det tydligen inte . Får se vad AUDI kommer att göra om inte kommer det att bli kundflykt från märket och statusen går i botten.
 

holck

Medlem
Fick min sportback för ca 1 vecka sedan.

Vad jag fick som extra bonus vid inköp var:

1) Repig motorhuv. Verkstans försök att korrigera förvärrade. Flammig och ser illa ut.
Ska lämna in hos proffs. Fakturan kan Ni gissa Er till vart den ska gå.
2) Liksom många andra - appen lirar inte. Det är som om anslutningen bryts en stund efter bilen stängs av. Värdelöst.
3) Adaptive cruise control tycker att det blir 110 på 50-väg och slungar iväg bilen. Helt random
4) ESP har stängts av random vid ett tillfälle.
5) Ibland sprutar det fram massa meddlanden kring adaptive cruise control. Allt disablas. Sen funkar det igen..
6) Också hänt att vissa funktioner ibland ändras och känns som värdena har resettats.
7) ACn funkade inte (korrigerat)
8) Android Auto och bluetooth verkar resetta mellanåt. Gör det inte på mina andra Audis. Får para ihop igen.

I övrigt är den grym. Gillar den verkligen. Hoppade backspeglarna. Otäcka. Annars har den väl de mesta.

Vet någon hur man kommer in på "green menu" på e-tron?

 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp