Avfgas ventilation, Purge valve bytt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Fralle

Ny medlem
Har nyligen bytt avluftningsventilen Purge valve eftersom min Biltema OBD talade om att jag hade fel på tankavluftningen.Felkod P044100. Bilen nollades och fungerade i ca 10-15 mil sedan återkommer samma felkod på nytt och motorn tappar lite effekt? Känns som den inte varvar lika bra som när man nollat. Motorlampan TÄNDS INTE men saknar lite motorrespons.
Sedan tändes motorlampan och P044100 dök upp på nytt.
Jag har bytt ventilen som sitter på luftburken med två stift igen men det är något som inte stämmer? Bilen har inte samma drag/varv som innan.

Vad kan vara fel?

Kan vevhusventilationen vara boven? När jag skruvar av oljelocket har jag kompresion så att locket"dansar lite lätt", läste någonstans att det kan vara igensatt?

Eller har jag läkage i tankavluftningens vakum? Var skall jag leta vidare??


Tips mottages då jag inte är något proffs.
 

Fralle

Ny medlem
Böt denna men kan det vara så att den jag fick från auto ojaperä var utan kol i? En sk kolkanister?
Original ser ut som på bilden men den jag köpte var inte lika dan.

Eller finns det annat som kan vara fel? Den tänder motorlampan om den står på tomgång efter en stund.
 

Bilagor

Killawife

Aktiv medlem
Tankavluftningen är ihopbyggd med vevhusventilation genom en massa rör, slangar och kopplingar i plast. Det ären hel drös med skit rent ut sagt och det är jättevanligt med sprickor här och där. Det bästa sättet att hitta vart det läcker(då detta är det troligaste felet) är med en rökmaskin. Om man inte har tillgång till en så kan man gör det med en vanlig kompressor men det är betydligt svårare att lyssna sig till läckage än att se dem.
 

Fralle

Ny medlem
Hmmmm har försökt lyssna och känna och bända och.....FAN vad jag svurit! Nu har jag för 6 ggn samma felkod men hittar ingen trasig slang eller liknande. Vad är vanligaste slangeller plats där detta kan ske? Har försökt med tanklock och tätning där och alla tipps o trix på youtube. MEN..... samma felkod....HILFE!!!!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp