Automatlåda i felsöker läge

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Honken66

Ny medlem
Jag har en Audi A8 2001. Nu så går den i felsäkert läge på 4:ans växel. Hade bilen på service där dom spolade lådan. Efter 20 mil så gick den in i felsäkert läge. Lämnade in bilen igen och dom hittade inget fel. Ska lämna bilen till en kompis på fredag som har ett riktigt bra program till vag. Är det någon som har råkat ut för det här eller har några bra tips.
 

mahler

Aktiv medlem
Kan vara en soleonid som pajat. Om det är det så ser du det på felkodsläsningen.
 
Senast ändrad:

Killawife

Aktiv medlem
Det är ganska vanligt på tiptroniclådorna och det är ofta styrboxen till lådan som strular. Den ligger riktigt dåligt till i golvet framför passagerarstolen, precis där allt vatten hamnar när dräneringen sätts igen. Det du kan prova är att plocka ur den, öppna upp den och rengöra kretskortet med kemiskt ren bensin, aceton, isopropanol eller apotekssprit. Sen torka den ordentligt. Torka även ur under mattan då det brukar vara fuktigt där. Sen kan det funka. Det funkade faktiskt på min S6:a. Ibland :/

Växellådan har en del pumpar i sig för olja, dessa styrs av interna solenoider. Så det är inte samma sak som startmotorns solenoid. Man får en felkod typ Injector solenoid #2 fault intermittent eller nåt. Det går att laga men det är rätt kostsamt att laga växellådor. Jag fick de felkoderna på min låda men de är borta nu.
 

Honken66

Ny medlem
Tack för den informationen. Sitter styrboxen nära säkringarna som sitter på höger sida vid passagerarplatsen?
det är ju någon sorts styrbox i motorutrymmet framför passageraren
 

Killawife

Aktiv medlem
Nej, den ligger under golvmattan på passagerarsidans golv i en plastlåda. Du får lossa instegslisten och plasten vid sparklådan sen vika upp golvmattan så ser du den. Det är nog den sämsta platsen för den faktiskt så jag ska flytta upp min bakom handskfacket. Dumma audi.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp