Audi Q3 Quattro automat, bara bakåt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Rolson

Ny medlem
Jag parkerade som vanligt, och efter två timmar backade jag ut från parkeringen. Sedan förde jag väljaren till D, men ingen växel lades in. Jag provade att göra om proceduren men med samma resultat. Displayen visade ingen felkod eller felmeddelande och växelindukeringen visade som vanligt vilka växlar jag valt. Jag provade att starta om bilen men resultatet blev detsamma. Bilen gick bara att köra bakåt. Märkesverkstaden hade inget förslag på vad som kunde vara fel. Är det någon som har något förslag?
 

Rolson

Ny medlem
Jag vet inte om Märkesverkstaden har läst några felkoder. De har i alla fall inte sagt mig det. Verkstaden har undersökt bilen och säger att växellådan är kass och behöver bytas! De har inte för avsikt att undersöka lådan utan bara att byta den. Kostnad över 100 000kr för ny låda! Plus bytet. Bilen är nio år och har gått 14900 mil, och If.s helförsäkring gäller bara till åtta år. De har även en Stor helförsäkring som gäller tio år för maskinskador, men ingen informerade om det från If. Surt med denna kostnad. Kollar om det finns någon renoverad eller låda från krockad. Verkar fel att sätta in en helt ny låda i denna bil som snart gått 15000. Kollar nu med olika verkstäder vilken som kan ordna det på bästa sätt.
 

Killawife

Aktiv medlem
Som Manhler sa, säkert Mecatronic. Det är en typ av styrpanel med solenoider som sitter på sidan av växellådan. Dett är inget ovanligt fel direkt så att märkesverkstaden inte kan berätta detta för dig istället för att föreslå växellådsbyte till en kostnad av bilens värde är ju minst sagt anmärkningsvärt.

Här finns lite info om det: https://www.ecutesting.com/common-faults/volkswagen/vw-audi-dsg-gearbox-ecu/

Vilken verkstad som helst kan byta mecatronic-enheten åt dig, det är ganska lätt. Men bara specialister kan reparera dessa.
 

mahler

Aktiv medlem
Ja märkligt att verkstaden dömt ut lådan, nu vet jag inte om dom tagit ner tråget och hittat massa metalspån då kan man köpa det. Men som sagt inte ovanligt att mecatronicen felar nu vet jag inte vad repsatserna kostar men man måste ner med tråget och mecatronic sen tillkommer olja och filterna. Repsatser med solenoider och kopplingspaneler finns att köpa för runt 3-4000kr men det är inte orginal. Hade själv bara köpt dom delarna via vag där kostar det garanterat det dubbla.
 

Killawife

Aktiv medlem
Om det ens räcker. Jag kollade på en youtuber som gjorde precis detta jobbet på en s3 eller rs3 för ett tag sen och en ny enhet från Audi kostade 1500 pund, ca 20.000:- Och då var han ändå tvungen att programmera den sen vilket han iofs gjorde själv. VAG är för djävla dyra med sina reservdelar.
 

mahler

Aktiv medlem
Ok men det måste väl varit med tcm för att byta kopplingspaneler och solenoider behövs ju ingen programmering bara grundinställning av lådan omlärning av lamellpaket m.m men hur som helst det blir inte billigt med arbetstid, olja och delar.
 

Rolson

Ny medlem
Nu är växellådan bytt mot en från en skrotad bil som gått 8 000 mil, och bilen fungerar felfritt. Jag hade slutligen några olika alternativ: En helt ny låda för över 120 000 hos märkesverkstad, en renoverad för över 80 000 från min ordinarie verkstad eller två olika alternativ från en annan verkstad som jag anlitat någon gång tidigare. De erbjöd dels en från en skrotad bil som gått 19 000 för 50 000, dels en som gått 8 000 för 60 000. Jag valde den senare eftersom den trots allt gått lite mindre än min bil. Nu får jag bara hoppas att den håller bilens återstående livstid.
 

Rolson

Ny medlem
Igår kom räkningen från verkstaden som bytte växellådan. Den var på 55 544kr vilket är lägre än prognosen på 60 000kr. Trevligt med en verkstad som inte lämnar glädjeprognoser!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp