Audi A6 från 2006 automat vill ej starta

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Zsck

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här på forumet och hoppas innerligt att ni kanske kan hjälpa mig med mitt bekymmer.

Jag har haft min Audi A6 i snart 1.5 år, en bensinare och automat. Det händer att den inte vill starta. Jag vrider till första läget, tändningen och radion slås på dock inga lampor på instrumentpanelen och sedan för att starta bilen så händer absolut ingenting. Den är stendöd och vill inte starta. Har sökt igenom hela nätet men inte blivit klokare. Har köpt en billig felkodsläsare på biltema för att stänga av fel koden (minns inte vilken kod som dök upp). Och då startar den.

Var på Audi i Kista och de trodde att det skulle vara ngt som kallas för startkontakt. Googlar men hittar inget om det för A6. Kan det vara immobolizer? Audi sade att det kan gå för dryga 20000 om det skulle vara startkontakten

Ngn som haft liknande problem?

Kan ni rekommendera ngn Audi verkstad som kan hjälpa till i Sthlm och som inte kostar skjortan!

Tack på förhand
 

mahler

Aktiv medlem
Kan vara rattstångsmodulen sitter en del relän och knappar som kan börja strula, finns kit att köpa med lösa relän och tillbehör för några hundra på ebay. Men det är en del jobb att skruva bort rattstång och löda m.m Men som föregående skrev radera inte bara felkoden utan att skriva upp den eller fota. När du har felkoden är det bara att googla på den.
 

Zsck

Ny medlem
Tack för era svar. När jag skulle till jobbet igår hände det igen. Den vägrade starta så jag gjorde som ni rekommenderade och höll koll på felkoden den här gången.

Visade sig vara 00288 Steering column lock actuator. Ska googla och se vad det betyder på svenska. När jag stänger av felkoden klickar alla system igång igen.

Hoppas att det inte är ngt stort att åtgärda.

Tack igen för era svar.
 

mahler

Aktiv medlem
Tack för era svar. När jag skulle till jobbet igår hände det igen. Den vägrade starta så jag gjorde som ni rekommenderade och höll koll på felkoden den här gången.

Visade sig vara 00288 Steering column lock actuator. Ska googla och se vad det betyder på svenska. När jag stänger av felkoden klickar alla system igång igen.

Hoppas att det inte är ngt stort att åtgärda.

Tack igen för era svar.
Då är det rattstångsmodulen som jag skrev inte ovanligt på a6:an, finns repkit att köpa på tex ebay: https://www.ebay.com/itm/113392167454?epid=1223137900&hash=item1a66b32a1e:g:OZ8AAOSwtFxg6jwP
Lämnar du in på tex audi verkstad kostar det säkert drygt 20000kr att laga dom byter hela enheten. Har för mig det finns guider på youtube hur man gör för att riva och löda dit nya relän och microbrytare.

Sökte snabbt på youtube: Audi A6 Steering Column Lock Actuator Fix Då får du upp massa videos.
 
Senast ändrad:

Zsck

Ny medlem
Då är det rattstångsmodulen som jag skrev inte ovanligt på a6:an, finns repkit att köpa på tex ebay: https://www.ebay.com/itm/113392167454?epid=1223137900&hash=item1a66b32a1e:g:OZ8AAOSwtFxg6jwP
Lämnar du in på tex audi verkstad kostar det säkert drygt 20000kr att laga dom byter hela enheten. Har för mig det finns guider på youtube hur man gör för att riva och löda dit nya relän och microbrytare.
Tack! Såg precis en video hur en person gjorde, det var samma kit som du skickade. Verkar lite för avancerat för en lekman som mig. Tack för era svar.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp