Audi A4 B5 Pulserar vid inbromsning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Fredo

Ny medlem
Hej på er, jag har ett problem med min Audi A4 B5 1996 (AEB), när jag bromsar och kommer ner till ca 30km/t så durrar det i bromspedalen precis som att ABS aktiveras. Håller jag nere pedalen hela tiden så bottnar den nästan, men släpper jag pedalen och "pumpar" så bromsar den som den ska.

Har läst lite på andra forum om vad det kan vara, men det e ganska många bud.

Hört om följande fel:
ABS sensor
Skeva Skivor

På förhand tack.
 

mahler

Aktiv medlem
Du har läst ut felkoder ur abs styrenheten, så du inte bara har läst ut ur motorn (ecu). Dom flesta billigare felkodsläsarna läser bara ut koderna ur motor ecu. Abs lampan lyser i instrumenteringen och slocknar efter ca 5 sekunder efter att du startat bilen. Skulle det vara en krans eller abs givare skulle det slå felkod.
 
Senast ändrad:

Fredo

Ny medlem
Du har läst ut felkoder ur abs styrenheten, så du inte bara har läst ut ur motorn (ecu). Dom flesta billigare felkodsläsarna läser bara ut koderna ur motor ecu. Abs lampan lyser i instrumenteringen och slocknar efter ca 5 sekunder efter att du startat bilen. Skulle det vara en krans eller abs givare skulle det slå felkod.
Nu när du säger det så var jag ute en sväng, o då lyser ABS lampan för första gången en stund...slocknar efter 1 min eller så...samt en röd lampa ( ! )
 

CoTech1

Medlem
1) Det första man bör göra är att utesluta luft i systemet då detta kan ge just de symtom du beskriver.
Även gamal/ "bränd" bromsvätska (olja) kan ge dessa problem.
Skulle vilja säga att detta är till 80% orsaken till ditt problem.

2) Skeva bromsskivor skulle kunna ge detta problem men yttrar sig på ett lite annorlunda sätt och symtom då det känns hela tiden (speciellt i högre hastigheter).

3) En trasig ABS krans? Nej, det skulle inte ge dessa symtom och du skulle def ha ABS lampan lysandes hela tiden i instrumentpanelen...

Prova med att lufta bromsarna, samtidigt som du byter bromsvätska.
Vid osäkerhet finns det en uppsjö av klipp på tuben som du kan kolla på hur det går till.

/Henrik.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp