Audi a3 bakdörrar låses inte

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

EE1988

Ny medlem
Hej
Jag har en audi a3 8p där centrallåset inte funkar på bakdörrarna.
Någon som haft samma problem?
Kan det vara så enkelt som att låskistan är slut i båda eller kan det vara något elektriskt skit?
Det är samma oavsett om jag lyser med nyckel eller fjärr.
 
Senast ändrad:

JohnnyJ

Aktiv medlem
Börja nu inte byta allt mot nytt och dyrt helt hysteriskt som många gör. Felsök istället. Ta fram manualen för bilen. Ta reda på vilka säkringar som gäller för låsen. Dra ut dem och mät att de är hela med en multimeter. Tryck tillbaka dem. Kan faktiskt vara oxid i säkringshållarna. Osv ...
 

EE1988

Ny medlem
Börja nu inte byta allt mot nytt och dyrt helt hysteriskt som många gör. Felsök istället. Ta fram manualen för bilen. Ta reda på vilka säkringar som gäller för låsen. Dra ut dem och mät att de är hela med en multimeter. Tryck tillbaka dem. Kan faktiskt vara oxid i säkringshållarna. Osv ...
Fick tag i en felkodsläsare, den säger att det är fel på ”door control module” på båda sidorna.
Nu till nästa fråga, sitter det en sådan module i båda dörrarna vid låset? Eller sitter de någon annanstans.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Fick tag i en felkodsläsare, den säger att det är fel på ”door control module” på båda sidorna.
Nu till nästa fråga, sitter det en sådan module i båda dörrarna vid låset? Eller sitter de någon annanstans.
Imponerad att du läste av felkoder. Nästa steg är väl att googla eller tala med någon VAG-tekniker om du har turen att känna någon.
 
Senast ändrad:

CoTech1

Medlem
Har för mig att dörrmodulerna i din bil går på ett LIN nätverk vilket skulle betyda att VF ligger först och sedan HF, HB och VB dörr. Skulle du ha ett kabelbrott vid damasken mellan chassi och höger bakdörr så slår detta ut vänster bakdörr också. Behöver alltså inte vara dörrmodulerna som är trasiga. Dra bort gummistrumpan som sitter mellan höger bakdörr och chassi/bilen och kolla om du kan se några skadade kablar.
(Vore jättebra om man kunde få se felkoderna som du läst ut, blir så mycket lättare att hjälpa då).

/Henrik
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp