Audi A3 -97 startspärr blinkar

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

DennisÖ

Ny medlem
Hej.
Vi har en Audi A3 -97 som startspärren blinkar på och den startar bara 1-2 sek.

Vi har bytt batteriet.
Och Felkoderna som jag får fram är.

1.engine control module.
2. throttle valve control unit
malfunction in basic settings.
3.engine control module
(ECM) disabled.

Någon som har några tips?

Just nu vill jag bara ha bilen att fungera.
 

mahler

Aktiv medlem
Kan vara lässpolen i låscylindern, som strular eller så måste ni koda in nyckeln igen. Går att göra med vcds om ni har säkerhetskoden för nyckelkodning. Går även läsa ut koden ur ecu:n med speciell programvara.
 

DennisÖ

Ny medlem
Kan vara lässpolen i låscylindern, som strular eller så måste ni koda in nyckeln igen. Går att göra med vcds om ni har säkerhetskoden för nyckelkodning. Går även läsa ut koden ur ecu:n med speciell programvara.
Okej. Inga grejer jag har. Så får nog lämna bort de här till verkstad.
 

Killawife

Aktiv medlem
Du kan lösa detta problemet på ett par olika sätt:

1. programmera om nyckeln till ECM med VAG-com
2. Åka till en Audi verkstad, betala halva bilens värde och få nyckeln programmerad till bilen.
3. Köpa en s.k "immo-off" styrbox där bilen går att starta utan att immobilzern stoppar detta.
 

DennisÖ

Ny medlem
Du kan lösa detta problemet på ett par olika sätt:

1. programmera om nyckeln till ECM med VAG-com
2. Åka till en Audi verkstad, betala halva bilens värde och få nyckeln programmerad till bilen.
3. Köpa en s.k "immo-off" styrbox där bilen går att starta utan att immobilzern stoppar detta.
Tips på vart man köper och vart immo off monteras?
 

Killawife

Aktiv medlem
Så här ser det ut när du köper en färdig box:

Du behöver ha samma styrsystem på boxen och koden ska vara så nära som möjligt. Siffrorna brukar alltid vara samma och bokstaven efter säger vilken utrustning bilen har. Det skiljer mellan bilar som har automat och manuell samt 2wd och 4wd. Men i övrigt så funkar boxen ändå bara den är för rätt styrsystem men man kan få felkoder om man köper fel box.
Jag hade själv en box från en Golf 4 på min A3. Det funkade superbra förutom att jag fick en felkod om jag laddade över 1 Bar.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp