Audi a3 8l vaccumpump för centrallås

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

kilander

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att försöka lösa ett, vad jag läst, ganska vanligt problem hos audi.

Helt plötsligt gav centrallåset och fönsterhissarna upp och jag googlade mig fram till att vaccumpumpen i bakluckan hade gett upp och när jag öppnade den så hade impellern gått sönder. Jag har köpt en ny och satt dit men problemet är att själva pumpen inte går när jag vrider om nyckeln i låset. Alltså, pumpen startar inte.

Jag testade att koppla in den gamla igen och samma problem där, alltså att den inte startar.

Måste man reseta någon felkod med vcds? eller går den isf att resetta på annat sätt? Har slarvat bort min vcds-sladd men har tillgång till deplhi.

Jag har kollat alla säkringar innanför förardörren och även termosäkringen som sitter under ratten och ingen är trasig när man mäter kontinuiteten på säkringarna.

Har ni några idéer? Har helt kört fast....

Tack på förhand!

Mvh
Hugo Kilander
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
kolla kablarna mellan dörr och dörrstolpe, vanligt att de går av inne i gummibälgen.
 

Killawife

Aktiv medlem
Om du köper en begagnad så måste den ha exakt samma modellnummer för att funka. Om du har köpt en med ett annat nr så får du ingen funktion i den om du inte kodar den till bilen.
Men man kan enkelt åtgärda detta genom att byta ut kretskortet mot det från din gamla så länge det inte är defekt. Jag har själv gjort detta. Jag har även tidigare reparerat själva pumpmotorn genom att byta ut den mot en köpt från Ebay. Jag googlade bara på det och hittade info.
 

kilander

Ny medlem
Om du köper en begagnad så måste den ha exakt samma modellnummer för att funka. Om du har köpt en med ett annat nr så får du ingen funktion i den om du inte kodar den till bilen.
Men man kan enkelt åtgärda detta genom att byta ut kretskortet mot det från din gamla så länge det inte är defekt. Jag har själv gjort detta. Jag har även tidigare reparerat själva pumpmotorn genom att byta ut den mot en köpt från Ebay. Jag googlade bara på det och hittade info.
Men borde inte den gamla isåfall snurra om jag kopplar in den och vrider på nyckeln?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
ja du får ingen signal från dörrlåset, samt så skrev du ju att elhissar inte heller fungerade ?
 

kilander

Ny medlem
ja du får ingen signal från dörrlåset, samt så skrev du ju att elhissar inte heller fungerade ?
Väldigt sant, googlade mig fram till att vanliga orsaken till att de både centrallåsen samt elhissarna dör är för att vaccumpumpen dör och drog slutsatsen i och med att vaccumpumpen faktiskt var trasig så måste det vara den. Men ska absolut kolla på sladdarna i dörren o se om någon är av. Tack för tipset! :)
 

Killawife

Aktiv medlem
Men borde inte den gamla isåfall snurra om jag kopplar in den och vrider på nyckeln?
Det beror ju på vad det är för fel. Om dess vacuumpump är död så hörs inget från den. Och det finns inget med tändningen som får den att gå. Du kan sitta i bilen och låsa den med knappen så ska du höra den.

Fönsterhissarna har iofs inget med vacuumpumpen att göra alls utan går helt på el så när nu dessa inte heller funkar så verkar ju ett strömkabelbrott vara troligare.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp