Audi A3 2009 8P Anliggande bakbroms

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Audi_A3

Ny medlem
Hej på er,
Ny medlem här och införskaffade min första Audi förra året. En Audi A3 som behövde lite omvårdnad, men jag är nöjd en schysst bil som är kul att köra.
Nu till min fråga,
När det är kallt ute har jag märkt att vänster bakbroms ligger på och släpper när man kört en stund. Har haft nere oket tagit ut klossar rengjort och smörjt upp allt. Skruvade även tillbaka kolven (självjusterande handbroms).

Men det kommer tillbaka, fukt? Slitage? Vatten i bromsvätskan?

Sen har jag även fått diagnos att ABS pumpen behöver bytas, kan det ha med det att göra? Låter långsökt att det skulle påverka handbromsen?

//J
 

mahler

Aktiv medlem
Förmodligen armen på oket till handbromsen kände du på den när du hade loss oket? ska gå lätt fram och tillbaka. Gör den inte det måste du riva oket och ta ut axeln till handbromsen. Alternativt om den gick lätt handbromsvajer som kärvar. Du kan ju dra åt handbromsen och släppa den, sen kolla oket att armen gåt hela vägen tillbaks till stoppklacken har den inte det så är det nått av alternativen jag skrev.
 

Audi_A3

Ny medlem
Hej Mahler,
Tack för ditt svar. Jag kände på den men uppenbarligen inte tillräckligt. Skall plocka ner i helgen och titta, det kommer just när det är kallt.
Skall nog passa på och kolla båda sidor.
Återkommer med resultat :)
 

mahler

Aktiv medlem
Hej Mahler,
Tack för ditt svar. Jag kände på den men uppenbarligen inte tillräckligt. Skall plocka ner i helgen och titta, det kommer just när det är kallt.
Skall nog passa på och kolla båda sidor.
Återkommer med resultat :)
Om det är armen i oket som kärvar, så sitter det en låsring längst ner i oket du måste ta bort. Man måste ha en riktigt lång låsringstång. Jag slipade till en lång spetstång jag hade liggandes. Finns billiga repsatser att köpa på tex trodo.se eller autodoc. Sitter en o-ring runt axeln i oket och dammskydd på utsidan, fetta in axeln innan du sätter ihop.
Lycka till!
 

Audi_A3

Ny medlem
Nu har jag undersökt. Plockade av oket och konstaterade att armen inte går tillbaka mot klacken. Smörjde vajern och motionerade men det hjälpte inte och tog loss den från armen som gick mot klanen direkt.
monterade ihop och försökte få ut vajern men även det utan resultat. Ligger inte på nu om man låter bli handbromsen 😎
Beställt ny vajer verkar lätt att byta.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp