Audi A3 1.6 1997 8L – Hur fixar jag nyckelkopia till min räddade pärla?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

xzatzy

Ny medlem
Har fått och räddat en jättefin Audi A3 1.6 1997 8L.
Bilen stod flera år på en gräsmatta och såg ledsen ut hos en bekant innan vi fick den mot att vi hämtade den.

Jättefin bil, noll rost och blank fräsh och fin.

Efter lite vemödor så är den ute på vägen igen och går helt perfekt, den här tänkte jag vara rädd om.
Nytt batteri, alla tänddelar inklusive spole och styrbox.
Vattenpump, alla remmar hjul mm.
Oljor och filter

och till sist en ny mängdmätare så spinner den som en katt....

Nu till problemet, har bara en nyckel, hur ordnar man en kopia med startspärr?

Eller går det att "ta bort" startspärren.

Det är vanlig traditionell nyckel utan fjärr

helt grön på det här med Audi och VAG, första sån jag äger under de snart 35 år jag har haft körkort, så det kommer nog fler frågor.

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Kul att du har fått fart på bilen. Finns inte många fräscha A3 kvar från den tiden.
Utan att ha provat själv så kanske detta kan vara en lösning : https://www.nascom.se/sv/fordonselektronik/immobilizeremulator/immobilizeremulator-vag.html

Det underlättar åtminstone att slippa tänka på startspärren när du ska fixa ny nyckel.
Vet inte om du har kollat med VAG vad en ny nyckel med startspärr kostar.
Ibland kan man bli överraskad åt det positiva hållet (även om det inte är ofta).

/Hälsningar Claes

Killawife

Aktiv medlem
Dessa är rätt simpla att få bort imobilizern på. Du köper bara en s.k "Immo-off" box på ebay och sen kan du använda vilken nyckel du vill. Man kan även låta en motortrimmare programmera in detta. Ett alternativ är att du köper instrument, ECU, tändningslås och nycklar från en skrot och byter detta.

Det finns även företag som tillverkar nycklar och programmerar dom till immon. De brukar dock behöver antingen bilen eller nyckeln för att kunna göra det. I england finns dock en remote tjänst för det men vi är inte så hjälpta av det tyvärr. Man kan även köpa en ny nyckel med programmering från Audi. de tkostar dock 4-5000 så knappast värt.

Det finns även en bonnvariant. Jag har inte använt den själv men jag hörde om det. Själva avläsningen av immobilizern sitter i en ring runt tändningslåsets öppning. En kille hade helt enkelt bytt låset till ett annat och tagit bort imobilizer ringen från det gamla tändningslåset och kopplat ur den på det nya och kopplat in den gamla, sen lagt ringen och den gamla nyckeln innanför plasten runt ratten. Han startade sen bilen som vanligt med de nya nycklarna. Rätt fiffigt faktiskt. Det är dock en del pill med immobilizer-ringen. Den svarta delen är immon: https://www.ebay.de/itm/316425268144? Detta är dock från en annan audi, det är inte identiskt för a3 8l.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp