Audi A3 1,4TFSI, 2010, dör på tomgång! Felkod P0011, P0012.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Loffenhaffen

Ny medlem
Hej! Min bil fick helt plötsligt för sig att dö på tomgång. Den har legat lite lågt/ojämnt i varv innan, men aldrig så att den varit nära att dö. Men nu gör det den, och motorlampan för lyser. Men den startar varje gång, låter ej konstigt, är som vanligt att köra, behövde köra den 1h motorväg för att ta den till verkstad dagen därpå och det var inga konstigheter.
Väl på verkstaden får dom fram felkod P0011, P0012, och säger då att kamaxeln och kamkedjan inte tajmar varandra. Och slutdomen på deras felsökning var att dom vill byta högtryckspumpen, bränsleregulator och bränsletryckgivare. Detta går på 8000kr men det känns inte som att dom är helt rätt ute??

Men har en bekant som ska felsöka också lite, har ni några tips på vad det kan vara som felar?
Jag är super tacksam för hjälp för jag kan 0 om bilar och vill inte kasta så mycket pengar i sjön…!!!
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
varför ska dom byta bränslegrejer när det är timingen som inte stämmer ???
jag skulle ju tro att felet ligger i sträckt kamkedja och skulle inte rekommendera dig att köra med bilen.
 

Loffenhaffen

Ny medlem
varför ska dom byta bränslegrejer när det är timingen som inte stämmer ???
jag skulle ju tro att felet ligger i sträckt kamkedja och skulle inte rekommendera dig att köra med bilen.
Det är det jag undrar också känns inte som att verkstaden är rätt ute. Kollade bilen igen idag med hjälp av en bekant, då vi fick felkod P0016, men det är något som metalliskt skramlar i motorn. Dock hör man det bara på tomgång.
Är inne på att byta den kamaxelgivaren men är kanske helt fel ute.
Men om det är kamkedjan låter inte det väldigt mycket då?

Tack för svar!
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
p0016 är väl att timingen är fel ?
dvs mest troligt kedjan +spännare behöver bytas. ?
 

Loffenhaffen

Ny medlem
p0016 är väl att timingen är fel ?
dvs mest troligt kedjan +spännare behöver bytas. ?
Ja, det känns som om kedjan rasslar till rejält om de är något fel på den och det gör det ju inte..men jag vet ej.

Så om tajmingen(?) är fel som P0016 säger kan inte det bero på någon givare då tror du?
Jag har som sagt väldigt lite kunskap om sånt här.. men detta är vad jag fått fram om felkoden iaf.
Och den givaren var ju inte så dyr, vi snackar väl 1000lappar igen om kedjan är sträckt eller dyl.
 

Bilagor

osse99

Medlem
Klart du kan prova att byta givaren innan du ger dig på kedjan.

Det som spänner kedjan drivs av oljetrycket som minskar på tomgång.

Var försiktig med din bil, kuggar kedjan över blir det motorhaveri

/AO
 

Loffenhaffen

Ny medlem
Klart du kan prova att byta givaren innan du ger dig på kedjan.

Det som spänner kedjan drivs av oljetrycket som minskar på tomgång.

Var försiktig med din bil, kuggar kedjan över blir det motorhaveri

/AO
Har oljetrycket något att göra med det som verkstaden sa till mig?
Dom ville ju byta högtryckspump, tryckgivare och regulator.
Okey, tack för ditt svar!
 

osse99

Medlem
Det var väl bränslegrejjor?

Har inget med oljetryck och kamkedjor att göra vad jag vet.

Jag har aldrig meckat med en sådan motor som du har men flera andra har ju svarat ovan.

M.v.h

/AO
 

Loffenhaffen

Ny medlem
Det var väl bränslegrejjor?

Har inget med oljetryck och kamkedjor att göra vad jag vet.

Jag har aldrig meckat med en sådan motor som du har men flera andra har ju svarat ovan.

M.v.h

/AO
Ja de var div bränsle delar. Nej jag förstår, alla säger dock olika saker ang detta, men dock verkar majoriteten iaf tycka att verkstaden är fel ute. Men så att jag är bara tacksam för alla tips och idéer folk kommer med på vad detta kan vara.
 

osse99

Medlem
Skruvar du inte själv får du prova att gå till en annan verkstad/mek helt enkelt.

Att byta kamaxelsensorn verkar inte dyrt/svårt om det i filmen stämmer, kan du kanske prova själv:

Men som folk skrev ovan, rasslar det från kamkedjan är det risk för motorras!

M.V.H

/AO
 

osse99

Medlem
Provade den där nya chatboten, ChatGPT, fick följande när jag frågade om P0016 :)

P0016 is a diagnostic trouble code (DTC) that indicates there is an issue with the camshaft position and the crankshaft position in a vehicle equipped with an engine with variable valve timing. In VW TSI engines, P0016 may be caused by a problem with the camshaft position sensor or the crankshaft position sensor, or it could be caused by an issue with the timing chain or belt. Other potential causes of P0016 include problems with the wiring or connectors for the camshaft or crankshaft position sensors, or problems with the engine control module (ECM). If you are experiencing a P0016 code in your VW TSI engine, it is important to have the issue diagnosed and repaired as soon as possible to avoid potential damage to the engine.

/AO
 

Loffenhaffen

Ny medlem
Provade den där nya chatboten, ChatGPT, fick följande när jag frågade om P0016 :)

P0016 is a diagnostic trouble code (DTC) that indicates there is an issue with the camshaft position and the crankshaft position in a vehicle equipped with an engine with variable valve timing. In VW TSI engines, P0016 may be caused by a problem with the camshaft position sensor or the crankshaft position sensor, or it could be caused by an issue with the timing chain or belt. Other potential causes of P0016 include problems with the wiring or connectors for the camshaft or crankshaft position sensors, or problems with the engine control module (ECM). If you are experiencing a P0016 code in your VW TSI engine, it is important to have the issue diagnosed and repaired as soon as possible to avoid potential damage to the engine.

/AO
Tack! Och den videon såg ju ut att vara något man hade kunnat klara av att kolla, väldigt enkelt att följa honom vad han gör. Så tack för den också!
Försökte få laddat upp en film på hur min bil låter men utan lyckat resultat. Ska se om jag hittar någon liknande film någonstans, för det låter tydligen inte bra alls (kamkedjan) fick jag till mig idag…och om någon här känner igen ljudet också ja men då är det väll bara att bita i det sura äpplet tyvärr.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp