Audi A3 -07 1.8T - motorstyrdon

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
P

pulzion

Gäst
Hej!

Jag har försökt hitta information om detta på nätet och via olika verkstäder men ingen vet någonting så jag provar här också.

Jag har en Audi A3 2007(08) 1.8T som beter sig konstigt. Jag ska försöka förklara problemet nedan.

När bilen stått ett tag, och den blivit riktigt kall tex vid längre stunder eller under vintern så "hugger" bilen och det smäller till i bilen som att den är påväg att få motorstopp, men varvtalet är fortfarande bra.

Detta händer när jag trycker ner kopplingen och om jag gasar lite löst för att sedan släppa gasen.

Kollar man på varvtalsmätaren så hoppar mätaren upp några hundra varv varje gång jag trycker ner kopplingen och varje gång jag släpper gasen. Istället för att mätaren går spikrakt ner vid koppling så studsar den upp lite snabbt för att sedan gå ner, och det är då detta ryck/smäll uppstår.

Jag har rengjort spjällen och gjort en grundinställning men utan lycka.

Problemet försvinner dock om jag kör bilen varm upp till 70-90 grader för att sedan stänga av och starta bilen igen. Gör jag detta så är bilen som ny igen för att sedan börja krångla igen nästa gång jag startar den och haft den avstängd under en längre tid.

Jag har fått höra att det borde vara något mjukvarufel och att jag måste uppdatera någon mjukvara för motorstyrenheten/motorstyrdonet? Är det någon som har haft liknande problem med sin Audi och fått det åtgärdat eller vad kan det annars vara för fel?

Tack på förhand
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp