Audi 80 2.8 v6 1993 höga CO-värden

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Jag har en Audi 80 2.8 V6 AAH från 1993. Jag har bytt kamrem och samtidigt bytt en sliten vattenpump och termostat. Termostaten var förmodligen tidigare dålig eftersom motorn aldrig gick upp i 90°C på mätaren och termostaten aldrig öppnade.
Nu går motorn långsamt upp i temperatur och når ibland 90, men faller sedan ner igen till runt 70 om inte lägre. När jag mätt med en ir-mätare så visar den högre temperatur och termostaten är öppen. Jag har tagit lös tempgivaren till mätaren och mätt resistans — den verkar korrekt. Jag har även kortslutit kontakten och då går temperaturmätaren upp till 120°C, så mätaren bör funger. CO-halterna har jag mätt på besiktning och är för höga. Vad är problemet? Kan det vara dålig tempgivare som såger att motorn är för kall och skickar mer bensin? Kan det vara någon trasig packning eller tjuvluft?

När jag sprayade brake cleaner vid förarsidan sjönk motorvarvet en stund — misstänkt läckage i insugspackning eller spridarpåfästningar. Termostaten fungerar (testad i kokande vatten) och jag känner att slangarna vid kylaren blir varma även när mätaren visar ~70°C. Avgaserna är väldigt vita, men bilen har stått länge så jag antar gammal bensin. Kylvätskan luktar inte avgas, nivåer verkar okej och jag misstänker inte topplockspackning. Oljan och kylvätskan är rena.

Kan det vara luft i kylsystemet som gör att tempgivaren inte får kontakt med vatten och därför läser för lågt? Jag har kollat felkoder med obd men det visar inget och ingen statistik eftersom det är en gammal bil. Det ska också finnas en liten skruv vid luftmassemätaren att skruva på för att justera så co-halterna blir lägre, men vill inte fippla med det och känns som att temperaturen bör vara boven. Jag är ingen expert och spekulerar bara, men kom gärna med förslag och rätta mig om jag har fel.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp