AUDI 80 1.8S eller 2.0E?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

audiåttin

Ny medlem
Hej! Jag har länge velat ha en riktigt fin "sommarbil" som jag kan pendla i. Kravet är att den ska gå tyst, gå snålt och vara bekväm och verkar som Audi 80 passar bra in på alla de punkterna. Jag har NOLL intresse för hastigheter så det är mindre intressant.


Är det någon som kan svara på hur mycket skillnad det är på 1.8:an och 2.0:ans motorer i Audi 80:in när det kommer till lättmekande, pålitlighet samt bränsleförbrukning?

Är det "skitsamma" vilken motor man väljer och mer skicker på bilen som avgör eller är en viss motor "värd" mer än den andra?

Alla tips mottages så jag kan få en så rättvis bild som möjligt.
Kör just nu en Opel Vectra A 2.0 som jag mer eller mindre älskar och känns lite som Audi 80 är en liknande version av en sådan bil men med förhoppningsviss lite bättre komfort.

Tack på förhand!
 

audiåttin

Ny medlem
Är även intresserad av om både 1.8 och 2.0E har såpass mycket utrymme i cylindern så det inte "gör något" om kamremen går av utan att det blir ventilsallad. Så som t.ex min opel eller många volvo 2/7/940:s har.
 

audiåttin

Ny medlem
Nej, dessa motorer är inte non-interference utan om remmen går av så går som regel alltid ett gäng ventiler åt helvete. Motorerna är samma som suttit i golfar och andra VW modeller under många år så de är ganska bra faktiskt. Lätta att jobba med och inte så mycket barnsjukdomar. Det är inte så stor skillnad på 1.8 och 2 liters.

Tusan det var tråkigt att höra. Att det är "non interfering" är ju ett av de största plusena med 8 Ventilare annars om de går fritt.

Okej! Då försöker jag hitta en i bra skick hellre än att stirra mig blind på motoralternativen!
Tack för inputen!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp