Audi 100 C3 (1988) 1,8 Motorkod PH 90HK (Motronic insprut) hög bränsleförbrukning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

flkz

Ny medlem
Hej

Har ett litet störande problem med min Audi 100 som jag felsökt och åtgärdat diverse småfel.
Hade problem att det var svårstartad så in i norden när den var ljummen,
Iskall startade den fint, och när den var rejält varmkörd, startade alltid direkt.
Hade dock väldigt hög tomgång (runt 1300-1500rpm gissningsvis)

Mätte upp tempgivaren (för reglering samt lambdan) Bytte dessa passade även på att byta stift, rotor och fördelarlock (tändkablarna är knappt 1 år gamla). rengjorde alla kontaktstycken till insprut, tog lös alla jordpunkter och rengjorde skrapade fram fräsch plåt.

Bilen startar nu enkelt i alla temperaturer, tomgången är gissningsvis runt 600-700 rpm (endast lyssnat, ingen varvräknare i bilen).

Problemet jag har är att den drar 1.25 liter milen, har 2,5 mil till jobbet och kör kallstarter.
Har mätt mellan tankningar och nollat trippen. den borde kan jag tycka komma under litern alla dagar i veckan oavsett minusgrader och kallstarter..

Har kollat gummistosen mellan förgasaren och insugen och den är intakt, varvtalet ändras inte när jag vinklar förgasaren fram och bakåt (gummi är ju mjukt och rörligt)

Har rengjort och blåst genom tryckluft genom alla vakuumslangar och dom sitter där dom ska.

Förstår inte riktigt hur den kan dra dessa mängder,. Har läst 20+ forumtrådar runtom på nätet och kan inte lyckas få ner förbrukningen. Måste kontrollmäta den nya lambdan idag eller imorgon men bilen går ju bra, har en tendens att svartryka lite när man varvar ur den på tomgång.

Tacksam för svar :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp