AC som inte kyler

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Audi_inorr

Ny medlem
Har en A4 Avant 1,8TQ modell B7. De två senaste somrarna har jag låtit fylla på nåt köldmedium (gas) när funktionen på AC inte varit tillräcklig. Verkar vara samma igen denna vår, blåser endast ljummen luft. Vilka AC-komponenter brukar fela på denna bilmodell? Att det är ett läckage är ju tydligt. Är nog dags att åtgärda felet istället för att kosta på en ny fyllning som sen läcker ut.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Har en A4 Avant 1,8TQ modell B7. De två senaste somrarna har jag låtit fylla på nåt köldmedium (gas) när funktionen på AC inte varit tillräcklig. Verkar vara samma igen denna vår, blåser endast ljummen luft. Vilka AC-komponenter brukar fela på denna bilmodell? Att det är ett läckage är ju tydligt. Är nog dags att åtgärda felet istället för att kosta på en ny fyllning som sen läcker ut.
Det kan vara i stort sett vad som helst, tyvärr, men en gissning är kondensorn. Den sitter "mindre bra" till på alla bilar och får ta emot både grus, salt och diverse flygfän.
En bra verkstad kan tillsätta spårmedel i gasen när systemet fylls och även provtrycka hela klabbet, så det är det definitivt värt att kosta på. /Hälsningar Claes
 
  • Like
Reactions: Per

Zedly

Ny medlem
Enda lösningen är en AC expert som kan spåra läckan med särskild utrustning ( nåt i gasen och specialglasögon) Min läcka på en Q7 var i rör som satt skyddade bakom plastpaneler i bilens botten. Obs alltså måste man också veta var alla rör går för att kunna se. Audi hat nicht vorsprung mit service.
Audis instruktionsmanual var det sämsta hittills. De talar inte ens om var säkringsboxarna sitter,
Att hitta säkringen till en nummerplåtsbelysningen blev ett eget projekt. Aldrig mer Audi.
 

Audi_inorr

Ny medlem
Bilen har nu varit på verkstad för kontroll. Jodå, de var kondensorn som det var hål i. Fick ett prisförslag för byte och påfyllning som var ca. 6000kr. Den nya kondensorn de sätter dit är av märket "Nissens" (jag frågade)
Tittat på möjligheten att göra jobbet själv och köpa en kondensor av samma märke och artikelnummer, då blir priset ca 760kr plus frakt. Sen får jag köpa provtryckning och påfyllning av någon som har utrustning för det. Läst här på forumet att byte av O-ringar och rätt smörjmedel är viktigt.
Någon här som gjort jobbet och kan tycka till om det är svårt eller inte? Nåt man bör kolla och veta innan man börjar?
Som jag förstår tar man bort fronten, skruvar lös kondensorn, skiftar till den nya och därefter provtrycker den nya. Osäker om nya O-ringar ingår i köpet eller om jag måste köpa dessa från ett Audi reservdelslager.
 
  • Like
Reactions: Per

Jomsviking78

Aktiv medlem
För 6000kr skulle jag inte själv ta grejjerna utan låta verkstan göra jobbet,låter vettigt när
allt ingår i denna summa

Sen är väl allas ekonomi olika förståss,finns säkert nån video på tuben som visar hur man byter kondensorn:)
 

Audi_inorr

Ny medlem
Jag har nu gjort jobbet själv och därefter köpt tjänsten med provtryckning och sen fyllning av systemet.
Totalsumman slutade på ca 2000kr.
Var en del att skruva men det gick bra, så jag är nöjd
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp