A6 C8 2020 - Bromsproblem, tips?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

hilom

Ny medlem
Tjenare,

hade tänkt att kolla om det finns någon annan som har vart ute för liknande problem som jag har:

Jag har märkt den senaste tiden ( sen jag satte på vinterdäck ) att jag i vissa lägen tappar bromsverkan, detta händer oftast när man kört längre sträckor på motorväg utan att bromsa ett tag. Vid en första inbromsning så känns det som att bromsarna knappt tar alls, man måste då släppa bromsen och bromsa till igen, i detta läge så fungerar det som det bör göra igen. ungefär som när man bromsar första gången efter att man tvättat bilen i biltvätt.

Jag har funderat på om det kan bero på salt eller blött väglag ? Jag har ganska stora fälgar med långt mellan ekrarna på mina vinterhjul 19", kan detta vara en bidragande faktor ? Har också märkt att skivorna rostar till sig lite när bilen har stått ett tag, skulle det kunna göra att man får sådana här problem?

Senast idag så märkte jag att bilen också drog ganska kraftigt åt höger när problemet uppstod ( provbromsade i ca 120km/h ) håller man kvar pedalen så dyker bromsverkan upp progressivt. När man väl har hanterat detta en gång så verkar problemet inte dyka upp på nytt, har dock inte testat på några längre sträckor ännu då det känns skapligt olustigt att ens köra bilen för tillfället.

Läste också att audi hade en återkallelse för några år sedan som gällde bultar i bakaxeln som kunde gå av, skulle detta kunna påverka bromsarna på detta sätt?

bilen har gått knappt 3000 mil och alla servicar har skötts som det skall så det känns otroligt märkligt om det skulle ha att göra med bristande underhåll. Vet inte om det har någon betydelse men det är en 45 TFSI sedan.

Man får lite ont i magen när detta inträffar så hade vart tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning gällande detta problem.
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp