A6 C5 justera halvljus?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Torkel

Ny medlem
Halloj, har under en tid haft strul med att den varnat för nivåregleringen för halvljuset till och från. Visade sig att kontakten till givaren fram var kass, det är bytt och lampan varningslampan slocknade, däremot fick jag utöver ett antal 2or på besiktningen även på att halvljuset vänster fram var något för högt.

Försökt leta mig fram på nätet men undrar om det går att justera på vita skruvarna på lyktan eller hur går man till väga?
Eller blir det något annat strul isåfall? :unsure:
 

Killawife

Aktiv medlem
Du ska använda de vita skruvarna. Tyvärr är det klassisk Audi-kvalitet på dom så själva metallbiten rostar fast och den vita nylonbiten bara snurrar. Det finns även en annan plastbit inne i lyktan som ofta går sönder och gör att nivåjusteringen inte fungerar. Hopplöst svårt att laga men det går om man har tur.
Du kan även justera lyktan genom att lossa de tre torx-skruvarna som håller fast den(två uppe och en på sidan) och vinkla ner den.
 

Killawife

Aktiv medlem
Det behöver man inte. Det finns en generell regel som funkar för alla bilar med glödljus. Man mäter centrum på ljuskällan och lyser mot en vägg 5 meter bort, då ska ljuset falla 5 cm under centrumet.

Jag har en liten uppdatering angående de trasiga nylonbitarna. Om man pillar bort dom så kan man justera lyktan genom att skruva på metallbiten som finns kvar med en tång.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp