A4 2.0 Tdi B8 Felkod= P201500

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tpulse

Ny medlem
Var tvungen och skapa en ny tråd av detta, såg att det fanns flera... För det första så har jag gjort allt detta

1. Upptäckte Felkod= P201500: Orimlig signal, sporadisk säger felkodsläsaren (obdeleven). Nollställer felet, men felkod kommer tillbaka iaf.

2. Jag lossade allt från motorn, dvs. insugsrör inkl. virvelspjäll, egrventil, gasspjäll/reglage.
Jag rensade allt från dessa... koks, geggamoja eller vad man nu kallar det (det fanns en del ), smörjde allt, elektroniken checkade jag, samt använt elsprej inuti dessa samt kontakter, till sist monterat dit den där P2015 fixet samt spände fast ett buntband på "armen" där den hamnar på felläge, går ur sin position (gör inte detta mera): Felkod dyker upp till och från. Detta var för någon månad sen

3.Idag så hittade jag lite finesser på OBDEleven appen, där jag kunde "testa" gasspjäll (det lät om den, nånting rör sig inuti den manicken) och virvel spjället ( såg jag att den så kallade armen rör sig fram och tillbaka samt att den hamnar i sitt standardläge till slut).

Båda verkar då hela så att säga, återstår att se om felkoden dyker upp igen....

Min tanke är att man kanske måste göra denna test cycle, så att ecu "anpassar" sig efter nya min och max värden gällande virvelspjället.

Det jag däremot undrar är att ska det låta om båda typ när jag har bilen i läget där elen funkar i bilen, dvs läget innan man startar motorn???

Mvh. Trött på P2015 felkoden
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag har tyvärr ingen aning om hur det ska låta, men brukar se ibland att det behöver göras någon form av grundinställning när spjäll och såna prylar har varit isärplockat. Om det gäller i ditt fall vet jag inte, men förhoppningsvis så dyker det upp någon här som vet. Inte mycket till hjälp med detta svar... :rolleyes:
/Hälsningar Claes
 

Tpulse

Ny medlem
Jag har tyvärr ingen aning om hur det ska låta, men brukar se ibland att det behöver göras någon form av grundinställning när spjäll och såna prylar har varit isärplockat. Om det gäller i ditt fall vet jag inte, men förhoppningsvis så dyker det upp någon här som vet. Inte mycket till hjälp med detta svar... :rolleyes:
/Hälsningar Claes
Hej Claes, tack för ett svar iaf :D Det jag säkert gjorde var nog någon form av "grundinställning", eftersom dessa två test tog sin egna lilla tid och båda avslutades av sig självt utan "problem". Har kört bilen nån dag, utan att motorlampan tänds...hoppas det håller sig så...
Jag har däremot efter lite sökande hittat en virvelspjäll/omställare från tyska bilreservdels- online butik för en billigare peng ifall jag ändå måste byta den...vilket känns bra dock för om det nu ändå skulle visa sig vara så att jag måste byta den.. :) Bilen rullar framåt än så länge iaf :D
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp