A4 2.0 tdi 2014 quattro hög förbrukning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Infames

Ny medlem
Hej. Nyligen köpt en a4 avant från 2014, 2.0 tdi quattro med 12000 mil på mätaren och nyligen servad. Upplever en hög förbrukning som enkelt landar på över 1L milen. Har ni andra ägare upplevt samma sak, finns det något och göra åt saken. Min spontana tanke var att kolla luftfiltret och rengöra den om nödvändigt, eventuellt chiptuna bilen för att nå en något lägre förbrukning.

Kan tillägga att säljaren nämnde att dieselgaten är borttagen som enligt många orsakat en högre förbrukning och lägre kraft.

Mina körmiljöer är blandade, stads, landsväg. Men känner ändå att över 1L milen är något för hög förbrukning för diesel även om den har quattro som också ska förbruka något högre, kanske är förbrukningen vanlig bland Audis tdi bilar. En vän hade bmw 520d xdrive från 2014 och kunde ligga på 0.6-0.7L milen utan problem, sjukt att det kan vara sån skillnad mellan tillverkare. Tack för respons.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Tar den 1l/milen så är det ju nåt fel på bilen,,, kolla om du har nån läcka nånstans, tank,ledningar,vid filtret osv...
Har haft 2st såna a4or tidigare och bägge låg kring 0.7 blandad körning.
 

CarlA4

Medlem
Hej,

1 liter milen har jag aldrig sett på någon av mina 2.0 TDI, mer än vid typ första km vid start! Så något är riktigt fel?

Någon bromsarna ligger inte på?
Går motorn upp i arbetstemperatur kring 90°C ?
Har du läst ur ev. felkoder?

Frågan är vad man gjort för att få till att "dieselgaten är borttagen"? Det enda sättet att få bort den är programmera om motorns styrbox med en original mjukvara, vilket jag håller för väldigt otroligt att dom lyckas få Audi att göra! Snarare har man troligen lagt på någon typ trimning. Finns massa billiga skräp trimningar som i bland kan stöka till det rätt rejält. Speciellt om den inte är riktigt anpassad till bilen specifikation på motor och låda m.m.

Skulle reklamera bilen till säljaren då något är fel på den, alternativt lämna in den för en felsökning.
 

Mso1000

Ny medlem
Vi har en A4 2012 2,0 tdi i familjen men iofs en 2wd.
Den ligger runt 0,75 med störst körning i och runt stan.
På landsvägen över typ en 10 mils körning i landsvägsfart ligger den mellan 0,5-0,55.

Så om du inte har tung högerfot verkar något vara fel tänker jag.
 

Infames

Ny medlem
Tack för svar. Det dieseln blandas ut med idag sedan början av året om jag förstått rätt har jag hört förbrukar mer dieseln, kanske orsakat av det? Bad min svärfar läsa felkoderna på bilen och fick upp en elektronisk kod som vi inte förstår mycket av.

Läste på nätet att under vintern kan termostatventilen fasta i öppen position vilket orsakar högre förbrukning pga att det behövs mer bränsle för att värma upp motorn då. Ligger kanske något I det bla. Haft ett fullspäckat schema senaste månaderna, när jag får tid över tänkte jag lossa däcken och börja med en renovering i bromsoken fram och lägga på ny pasta på bultarna till bromsoken så dem inte orsakar spänning pga dålig smörjning. Endast fram för har el parkbroms och vet inte hur man skall göra med det, har ni kunskap om det, dela gärna med er. Älskar verkligen att försöka göra det mesta DIY do it yourself, både pga ekonomin samt ny kunskap om bilen. Ha det gott!
 

MickeM

Medlem
Går den upp i normal motortemperatur?

Skulle bromsarna ge landsvägförbrukning som med en husvagn efter så är det EXTREMT hett någonstans. Skulle lukta lång väg.

Har du tomgång på 1000varv eller lite mer? Om den "fastnat" mjukvarumässigt i rekonitionering" av partikelfiltret.

Och, det menas "snittförbrukning" nu med 1lit/mil? Och det har även mätts och räknats liter per körd mil vid pump?

Många hänger också upp sig på den momentana visningen i färddatorn vilket inte är någon värdefull fakta alls. Rent trams egentligen.

Jag kör min A4 B9 Quattro 2.0TDI på 0.56 så här års med lite snömodd.
0.52 på sommaren.
(Uppmätt själv. Färddatorn visar ca 0.03 mindre)

Kör mycket landsväg och som "folk". No more, no less.
 
Senast ändrad:

Infames

Ny medlem
Den går upp till normal 90 grader efter ganska lång tid skulle jag säga men säkert pga vintern, kan döma efter det bara för köpt bilen nyligen. Tomgång ligger statisk strax över 900 varv/min.

Nollar alltid mätarn vid pumpen och följer enbart den sträcka jag kört och har pressat ner den till 30km kvar till tom tank och summerat körda km plus km kvar till tom tank och sedan dividerat bilens tank kapacitet 63L på körda km gånger 10. I det här fallet 63L/550km ca. * 10 snittar då på ca 1.1L milen. Känns ändå för mycket för diesel. Bilens färddator visar drömsiffror, vid tankning ca 700km till tomtank.
 

MickeM

Medlem
Men om färddatorn visar rimlig förbrukning, kan den läcka ut på marken då?
Är du 100% säker atr den inte gör det?

Det fattar ingen färddator.

+1liter mil på 2.0 TDI efter landsväg, så har du 1200kg husvagn efter. Typ.

Annars ska du köra utav bara hlve!
 

Infames

Ny medlem
Jag kör inte bara landsväg nog 50% stad 50 landsväg. Får jag inte bukt på problemet efter vissa tester så kanske jag överväger att byta in den till en toyota auris hybrid som har en verklig förbrukning på 0.52L/mil blandat enligt olika forum. Idag betalar jag ca 4000:- per månad för bränsle slå ut det på ett år 48000:-. Alldeles för mycket att ca 10% av min årslön ska avläggas till bränsle under året.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp