Är det en A6 (4F/C6) du har.
Tyvärr vanligt fenomen på dessa, att de börjar rosta bakom listerna.
Ta av listerna, och kolla. Är det rost, bör du åtgärda nu, för det blir inte bättre...
Okej!
Jag tror du kommer att få fram någon felkod, genom att läsa av datorn.
Återkom gärna...
Var bor du förresten?
Jag håller till längs sydkusten, och har VAG-com:en, om du är intresserad.
Vad tänker du på?
Varför ska du byta ringarna?
Har den skurit?
Isf behöver du dessutom borra cylinderloppen, och skaffa kolvar därefter.
Hur som helst måste motorn ur i detta fallet, och blocket lämnas in till en motorrenoveringsfirma.
Eller drar den "bara" olja (ryker blått), och du...
Jag vet inte hur det ser ut på A4/B7, men det borde ju finnas en knapp för det någonstans.
Kolla i instruktionsboken. Finns det inte, så får du väl plocka bort säkringen så länge.
Låter nästan som om det är ditt spjällhus som bråkar med dig.
Men svårt att säga, utan att ha kikat/testat den själv.
Gör som du tänkt: Lämna in den till en verkstad, och låt de konstatera vad som är fel. Sedan kan du kanske ta ställning till om de, eller du själv ska utföra jobbet.
Jag vet inte...
Att bilens dator känner av att bilen går för magert, och slår om till ett nödprogram, så att motorn inte ska ta skada.
Men då har du inte full effekt heller, så det borde du märkt.
Lyser motorlampan konstant?
Som Kurtti skriver...
Prova byt luftfilter.
Är det igensatt, kan inte motorn suga in tillräckligt mycket luft.
Bränslefilter.
Är det för mycket skit i det, orkar inte pumpen trycka igenom tillräckligt med bränsle.
Katalysatorn.
Börjar den dega igen cellerna, så får du inte ut avgaserna från...
Ser att ni gör reklam för detta diagnosinstrument.
Är det någon som har erfarenhet av det?
Jag har ett inte helt ovanligt fel med min A6:a:
Rattlåsmodulen klöddar ibland, och då behövs ett diagnosinstrument för att släcka koden, så att bilen startar igen.
Har idag vag-com:en + en laptop med i...