Senaste innehållet av CarlA4

  1. C

    Mystiskt bromsproblem Audi A4 B8 Quattro

    Vad har ni smörjt glidbultaran och klossarnas anläggningsyta med? Skulle rekommendera ATE plastilub tillglidytorna och silikonfett till glidbultarna https://www.ate-info.de/en/details/produkte/ate-plastilube-75-ml //Calle
  2. C

    Första Audin. Behöver fräscha upp den rejält. Finns det inga andra sidor än autodoc, skruvat m fl?

    Växelspaksknopp har du ny här https://www.eftermontering.se/103-a4-b8-8k?q=Produktsortering-Ratt+%26+v%C3%A4xelspak List och knopp på skroten http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-A4&S4-8K/2008_2011/V%C3%A4xell%C3%A5da-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/V%C3%A4xelspaksdamask/Alla/...
  3. C

    Varför låter min motor (?) så? Audi A4 2.0 TDI (2012)

    Hej! Det låter som hjullager som är riktigt slut. //Calle
  4. C

    Luktar Diesel i Kupén under körning.

    Hej! Det är något i EGR systemet som läcker vilket inte är helt ovanligt på TDI motorer. Inget man fixar på en parkering! Kör du med det så åker avgaser in i kupén vilket är direkt farligt. I värsta fall kan bilen börja brinna om du inte åtgärdar fel.
  5. C

    Dragkrok

    Ska man utnyttjad den original förbereda elanslutning så måste bilen kompletteras med en styrbox och bilen måste "programmeras" för att det hela ska fungera. Tyvärr är det inget plugg and play. Kolla även om bilen är förbered för att montera drag från fabriken vilket alla inte är! Gjorde det...
  6. C

    Ny Audi ägare

    Byta motoroljan och oljefilter gör det sedan minst varje 1000 mil för att inte få problem att den börjar drar olja. Luftfilter, Bränslefilter!
  7. C

    P0403 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction

    Hej, Dom koksar igen och fastnar i öppet läge och då går den som en traktor och det slutar med limp-mode läge för att inte skada motorn. Om partikelfiltret är igensatt så ska du ha en felkod för det med. P0403 är en felkod på som indikerar att det är fel på den styrningen av EGR ventilen. Så...
  8. C

    A4 2.0 tdi 2014 quattro hög förbrukning

    Hej, 1 liter milen har jag aldrig sett på någon av mina 2.0 TDI, mer än vid typ första km vid start! Så något är riktigt fel? Någon bromsarna ligger inte på? Går motorn upp i arbetstemperatur kring 90°C ? Har du läst ur ev. felkoder? Frågan är vad man gjort för att få till att "dieselgaten...
  9. C

    Bränsle förbrukning på era 2.0 TDI ?

    Vid normal körning så ska den alltid nå 90°C om det inte är väldigt kalt ute. TDI motorerna kan även drabbas av problem med styrningen EGR kylning med liknade problem.
  10. C

    Bränsle förbrukning på era 2.0 TDI ?

    Är det vid kyligt väder den bara når 80°C? Min B8 klarade hålla 90°C till åtminstone utetemperatur -5°C utan problem. Klassiska fel är att termostaten öppnar förtidigt och kyler motorn för mycket. Resultat blir en högre förbrukning.
  11. C

    Massa fel på samma gång?

    Är problem som ovan och spänningen ligger mellan 12 och 12,7 efter ca ett dygn med avslagen bil, så börjar det bli dags att bytta. Är det fortfarande under 12,7 efter 20-30 min körning så är det dags att byta. Sulfateringen har då troligen gått så lång i batteriet att det kan ha problem att ge...
  12. C

    Automatiskt insynsskydd Audi A4 B9

    Det var styrkortet i motorn som gav upp. En mätbrygga för strömmen som används för att känna av när den nått ändlägena gav felaktig signal och gjorde att den stängdes ned. En begagnad motor från skroten för 750 kr, från en bil som rullat 1400 mil löste problemet. Artikelnummer på motorn är...
  13. C

    Massa fel på samma gång?

    Dåligt batteri är min diagnos. Kolla att spänningen är över 12,7 volt på batteriet innan du slår på spänningen. Är den inte det så kan det bli problem. //Calle
  14. C

    Audi A6 3,2 elproblem

    Spänningen när tändningen är avslagen ska vara över 12,7 volt på batterier. Visar den under det så kan det bli problem. Är spänningen bara typ 12V så börjar det strula. Grejen är att många elektronik moduler startar upp redan när man öppnar dörren och har man för låg spännig så kan allt möjligt...
  15. C

    Värmeproblem med Audi a4 3.0 quattro

    Hej! Har du läst felkoderna så det inte är en felaktigt temperaturgivare någonstans? Sedan finns det en termostaten till kylningen av EGR ventilen. Stänger den inte så blir det problem med uppvärmningen. Har bestämt för mig att den är elektriskt styrd. //Calle

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp