Vilken olja skulle du välja till en 177hk 2.0 tdi motor?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Andreas03

Medlem
Hej!
Som rubriken lyder vilken motor olja skulle ni välja till 2.0 tdi motor?
Om den är tillverkar godkänd behöver man då betala flera hundra mer bara för att få ett "finare" märke på oljan?

Eller är det FAKTISKT något som skiljer de olika oljorna?

//Andreas
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Ja du, detta med olja är minerad mark. Så med risk för att svära i kyrkan så kan jag bara säga att Biltemas röda dunkar 5w-40 helsyntet har funkat utmärkt till mina bilar i många år.
Förvisso bara bensinare, men jag skulle bli förvånad om den inte uppfyller kraven även för dieslar.
Nu får jag nog huka mig inför anstormningen...

/Hälsningar Claes
 

Andreas03

Medlem
Ja du, detta med olja är minerad mark. Så med risk för att svära i kyrkan så kan jag bara säga att Biltemas röda dunkar 5w-40 helsyntet har funkat utmärkt till mina bilar i många år.
Förvisso bara bensinare, men jag skulle bli förvånad om den inte uppfyller kraven även för dieslar.
Nu får jag nog huka mig inför anstormningen...

/Hälsningar Claes
Jo har märkt det.
Men jag har lite av samma erfarenhet, min farsa hade en saab 9-5 och den servades med olja från biltema under det 10k mil han hade bilen. Den gick på bra och hade inga problem med motorn.

Men vissa verkar verkligen vara helt emot biltemas motorolja.

//Andreas
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hänger även på en annan bilsajt och där propageras det för Lidls oljor. Även de uppfyller tydligen kraven för olika bilfabrikanter.
Inget som jag har provat själv dock.
Om du inte ska köra banracing med bilen så duger en billigare olja. Se bara till att den uppfyller kvalitetskraven som gäller för din bil.
Och, viktigast av allt, byt olja och filter åtminstone en gång per år.
Nu duckar jag igen ;)

/Hälsningar Claes
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Absolut inget fel på billiga oljor bara dom uppfyller rätt krav och klassning.
Beställer själv alltid oljor från Trodo.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp