Trasig framlykta p.g.a sprickor samt fukt A6 C7

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Thunes

Ny medlem
Hej. Har en audi A6 2012 med xenon tror de är bi xenon som hela den vänstra lyktan har lagt av på. Vid närmare inspektion så var lyktan full av vatten och fukt ( imma på insidan) så jag beställde en original sprillans ny hella lykta med exakt samma nr på och har monterat dit den och kopplat in. Inte ett skit händer. Inte ens blinkers fungerar Vad är det som kan vara fel? Det finns ingen säkring nånstans som jag kan antyda hör till vä framlyktan. Vore suveränt om någon kan komma med några tips eller ideer om vad det kan vara.
 

JohJes

Medlem
Xenon-lampor har en drivspänning på runt 85 volt och en tändspänning på tiotusentals volt. Om lampan var full med vatten har troligen drivkretsen (kallad ballasten av någon märklig anledning) gått sönder. Du borde ha flera felkoder för detta, har du läst av dessa?
 
Senast ändrad:

Thunes

Ny medlem
Har försökt läsa ur felkoderna med en obd men inga felkoder fanns att hitta. Hittar ingen säkring heller som har med lyktan att göra. Hittar däremot nåt som heter gateway? Kan nåt sånt ha med lyktan att göra? Har beställt ett nytt styrdon för hela lyktan på amazon. Får se om det hjälper. Bifogar nåra filer där ni ser felen i instrumentet.
 

Bilagor

Thunes

Ny medlem
Har lämnat in bilen på Audi och deras dator säger att den spritt nya Hella lyktan med exakt samma orginalnummer som den gamla som satt där är trasig trots att dom flyttat styrdonen mellan högra och den vänstra lyktan utan att få den att starta. Audi vill då helt enkelt byta ut lyktan igen till den lilla kostnaden av 13 058 kr. Fast dom vet att den är spritt ny så vill dom byta ut den för att deras dator säger det. Jag har själv testat 3 fungerande styrdon på vänster sida och lyktan tänder inte ändå. Audi har felkoden TPI 2029551/1 vilket dom hävdar är en felkod kopplat till lyktan som gör att inget fungerar, inte ens blinkersjäveln går. Har så så svårt att köpa detta. Tror inte på det för en sekund att den nya Hella original lyktan skulle vara trasig. Jag tror det har med Komfort modulen att göra. Men kan ej vara säker. Vad tror ni om det?? Vart sitter komfort modulen som styr lyktorna på denna bil?? Tänker köpa en beg modul och sätta i, men vet ej exakt hur den ser ut och vart den sitter då biljäveln står på Audi och jag ej har möjlighet att kolla.

Så otroligt tacksam för den hjälp jag kan få.

Bilen är en Audi A6 C76 3.0 2012 med all jävla tänkbar utrustning.
 

Erma1234

Ny medlem
Har du kommit på vad felet var?
Har exakt samma på min A6 2013 förutom att det är min högra som är helt död samt att den vänstra fungerar bara halvljus och blinkers?
Körde bilen från jobbet utan något fel sedan 2 timmar senare när jag startar och ska åka kommer det upp samma fel som för dig i instrumentpanelen och allt är dött utom vänster halvljus och blinkers.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp