Säkringar 12v uttag, placering. A6 C7 Allroad -17

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Bankruped

Ny medlem
God fortsättning.

Jag har noterat att samtliga 12v uttag i bilen är döda, alltså både fram, bak och i skuffen, men jag blir inte klok på vart jag ska börja leta efter säkringar, om det ens är det då.
Googlar man får man en väldiga massa olika placeringar och numreringar, verkar skilja mellan årgångar? och jag pallar inte ligga på uppfarten med pannlampa och testa varenda en på tre olika ställen.
USB-portarna fram funkar som det är tänkt, och jag har inte hittat någon annan del som inte gör vad den ska så det känns isolerat till just en säkring.

Emottag tacksamt lite input här :)

Mvh. B
 

Bankruped

Ny medlem
Inger relaterat alls, star-stop som inte går för att batteriet är lite slött eller att det är kallt då möjligen, men som sagt, inget relaterat.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Om inte start - stopp funkar så tyder det på underspänning.
Känns som att 12v uttagen också kan stängas ned av den anledningen.
Ladda batteriet. Kan vara värt ett försök...

/Hälsningar Claes
 

Bankruped

Ny medlem
Om inte start - stopp funkar så tyder det på underspänning.
Känns som att 12v uttagen också kan stängas ned av den anledningen.
Ladda batteriet. Kan vara värt ett försök...

/Hälsningar Claes
Testade och satte i batteriladdaren och vips funkar de igen. Läste någonstans att start-stop stängdes av när det var lägre än minus någonting utomhus, vilket kändes rimligt ur alla aspekter, men såg inte sambandet... att det är så enkelt (och billigt) som att byta batteri så funkar det igen. tänka sig. Om någon däremot skulle bränna just den säkringen är det plats 7, fån vänster, i skuffen, raden längst in i grottan.
 
Senast ändrad:

Robban_F

Aktiv medlem
Bankruped skrev: att det är så enkelt (och billigt) som att byta batteri så funkar det igen

Bytte du verkligen batteri?
 

Robban_F

Aktiv medlem
Hur mycket laddar generatorn? Ett klassiskt fel är att byta batteri om generatorn är trasig.
Med nytt batteri fungerar bilen i en vecka, sedan är det nya batteriet "trasigt" igen.
Mät laddningsspänningen när motorn har varit igång minst några minuter. Ska vara minst 13.8 volt, med friskt batteri upp till 14.4 volt.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Ladda batteriet ordentligt, inte bara några timmar. Misstänker att det är kallt där du bor, verkar vara så i hela landet.
Batterier gillar inte kyla, de tappar kapacitet snabbt och kan behöva lite hjälp av en batteriladdare lite då och då.
I synnerhet om du kör mycket kortkörningar och använder värmare.
Byt inte batteriet i onödan. Ett enkelt belastningstest på en verkstad talar om hur det mår.
/Hälsningar Claes
 

Bankruped

Ny medlem
Hur mycket laddar generatorn? Ett klassiskt fel är att byta batteri om generatorn är trasig.
Med nytt batteri fungerar bilen i en vecka, sedan är det nya batteriet "trasigt" igen.
Mät laddningsspänningen när motorn har varit igång minst några minuter. Ska vara minst 13.8 volt, med friskt batteri upp till 14.4 volt.
Generatorn gör sitt, batteriet testat nu och kom tillbaka med orange färg, så det är på upphällningen helt klart.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp