Q5 - däckslitage

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Anders Lundin

Ny medlem
Hej!

Har en Q5 -12 som jag hämtade ut i juli, och den har nu gått 1.300 mil.. När jag nu bytte till vinterdäck, så påpekade däckfirman att jag bara hade drygt 3.5 mm kvar av mönsterdjupet på sommardäcken.. Har inte varit med om liknande däckslitage på någon av mina andra bilar.. Sliter era Q5'or lika mycket däck?
Kör mest landsväg och har original 17" med originalmonterade Dunlop .. Och nej, våldkör inte, då jag har en verklig snittförbrukning på 0.68/milen på de 1.300 milen jag hittills har kört..
Däckfirman kollade lufttrycket i sommardäcken, och det var ok. Slitaget är lika över hela slitbanan och alla fyra däcken är lika slitna.


/Anders
 

Ulf Bremin

Ny medlem
Samma erfarenhet med A4 Allroad 18" Dunlop....

... du är inte ensam. Bytte nyss till vinterhjul på min nya A4 Allroad (juni 2012). Jag har nu kört 1630 mil på Dunlop sommardäck, 5 mm mönsterdjup kvar - vilket jag är missnöjd med men ändå långt ifrån dina 3,5 mm efter en ännu kortare sträcka - som jag tycker är riktigt dåligt.

Audi verkstaden här hemma beklagar men säger att det inte är lätt att reklamera mina sommardäck.

För min del är det att bita ihop och välja ett annat fabrikat när det är dags för byte.

mvh Uffe
 

Anders Lundin

Ny medlem
Hej!

Var och pratade med min Audi-nasare om mitt däckslitage.. Svaret jag fick var: "Nää.. Inget vi har hört talas om, men däckhandlarna säger alltid så för att få sälja nya däck.."

Så det är bara att gilla läget..

/Anders
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp