Q4 E-tron sämsta vinterbil vi haft...

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

PMats

Ny medlem
Hej, har haft en Q5 under många år som jag varit supernöjd med. Därför kändes det naturligt att fortsätta med Audi när det var dags att gå över till el-bil. Vilket misstag... Har funkat ok under sommar och höst med endast irritationsmoment när "återta styrningen" tjuter lite då och då trots att man aldrig släppt ratten... Nu med minusgrader har dörrarna lagt av. Vi kan ej längre öppna passagerardörren då den riskerar att inte kunna stängas efteråt! alltså man kan slå igen den men den stannar inte i stängt läge. I början kunde vi mecka med handtagen och själva låsgrejen så att vi fick till det men nu, om vi skulle råka öppna den, kan vi mecka i en halvtimme innan den, förhoppningsvis, stannar i stängt läge. Vi har ständigt en rulle silvertejp med oss i bilen för säkerhets skull (frun fick använda den metoden igår för att, sakta, ta sig hem). Förardörren går inte heller att öppna utifrån utan man får gå in genom bakdörren sträcka sig fram och öppna dörren inifrån Vi har fått en felsökningstid hos Audi den sista januari och hoppas att inte problemen förvärras innan dess. Passagerardörren håller vi oss dock ifrån.

Ok, jag är newbie när det gäller elbil men har jag fått ett måndagsexemplar eller gör jag något fel..? Idag skulle jag till landet och det gick bra ända tills jag stannade i en stillastående kö (olycka). När jag startade igen pep den och en stor varningsruta dök upp på skärmen med en sköldpadda och meddelande att endast krypkörning funkades trots att den visade 25 kilometer kvar på räckvidden (jag behövde fem för att komma hem) Jag slog på varningsblinkersen och krypkörde i sju kilometer i timmen fram till en rastplats. Väl där ringde jag på mobilitetsgarantin. Bärgare hörde av sig och sa att det skulle ta tre timmar. Funderade en stund på om jag skulle frysa ihjäl i bilen eller dumpa bilen och lifta med någon annan. Fick tips om att det fanns en laddstolpe ett par kilometer bort och tog beslutet att försöka krypköra dit. Som tur var kom det inte så många bilar och jag kom faktiskt upp i 23 km i timmen i nedförsbackarna… stod och laddade men var tvungen att sätta på värmen lite då och då vilket innebar att laddningen gick ner på 0,5 kw. Efter en timma vågade jag prova och då gick den igång och jag tog mig hela vägen hem. Fattar att elbilar har det jobbigt på vintern men varför varnar den då inte utan lägger av huxflux..?
 
Senast ändrad:

Robban_F

Aktiv medlem
"25 kilometer kvar på räckvidden". Det är inte mycket så för att spara ström går bilen över i "limp mode", stänger av värme, AC, radio mm samt begränsar hastigheten för att spara ström.
En kompis har en VW ID3 och det säger till när det är 100 km räckvidd kvar att det är dags att ladda. Skärmen visar då alla närbelägna laddstationer. Din bil borde ha gjort samma sak eller ignorerade du det?

En sak du kan testa när det är kallt är att knappa in din destination på navigatorn. Då vet bilen hur mycket ström som kommer gå åt och kommer eventuellt hantera situationen bättre.

På en Tesla kan man tala om för bilen att man ska ladda bilen på destinationen och då optimerar den körningen för den sträckan, bland annat genom att förvärma batteriet så det snabbare tar laddning när det är dags.
 
Senast ändrad:

PMats

Ny medlem
Hej och tack för svar, jo en laddningslampa tändes strax innan men det tolkade jag på samma sätt som om bensinlampan börjat lysa i min Q5 (sa jag att det är min första elbil..?). Inget annat innan vi stannade och stängde av bilen i kön. Med tanke på alla datorer i bilen tog jag för givet att den räckvidd den uppvisade överensstämde med aktuell situation, det vill säga att den även beräknade den omgivande temperaturen. Dessutom sägs det ju att det finns en liten marginal även när mätaren står på noll men som sagt, jag hade ett par kilometer hem till laddstationen och var inte orolig när det stod att räckvidden var 25 kilometer. Man lär sig så länge man lever...
 

larholm

Ny medlem
Ja ni är nog inte de enda som har problem med Audi elbilar.
Långsam laddning, drar oförskämt mycket el, fastfrusna laddluckor och inte minst fastfrusna kontakter.
standardutrustning borde vara en batteridriven värmepistol, det var nämligen enda sättet att kunna ta bort kontakten.
Audi Q4 45q.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp