Problem med Värme i Coupen audi A4 B7

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Fibonacci92

Ny medlem
Jaa som rubriken lyder så har jag fått problem med att få upp värmen i Coupen. De blåser bara ut ljummen värme.

Har felsökt listat ut vad som kan orsaka problemet men inte med någon framgång.

Har kopplat in dator men har inte en enda felkod, Temperaturen i motorn går upp till 90° och håller sig där, så ja tycker att Termostaten verkar vara okej iaf. Har luftat systemet, verkar som att alla värme spjäll öppnar och stänger som de ska, "vad jag tror iaf".

Jag provade att varva upp bilen till 4000rpm med full fläkt och värme, då blåste den ut varm luft, men släpper man ner till tomgång igen så blåser de kallt igen.

Någon som har en ide om vad som kan vara problemet?

Mvh
 

mahler

Aktiv medlem
Du har säkert ett litet läckage i bakkant på motorn (tempgivarhuset) kolla med spegel hur det ser ut. röda glykolen brukar synas ganska bra. Om du nu har 2.0tfsi.
 

Fibonacci92

Ny medlem
Du har säkert ett litet läckage i bakkant på motorn (tempgivarhuset) kolla med spegel hur det ser ut. röda glykolen brukar synas ganska bra. Om du nu har 2.0tfsi.
Ett läckage säger du, ja de kan mycket möjligt vara de. Men då tycker ja ändå att man borde ha känt någon lukt. Men ska absolut kolla på saken!
 

mahler

Aktiv medlem
Har haft det problemet tror det bildas en luftficka så vattnet inte cirkulerar som det ska till värmepaketet. När man varvar upp trycker den förbi vattnet. Nu vet jag inte varför du luftat men du kanske har kvar luft i systemet också.
 

JohJes

Medlem
Håller med Mahler.
Annars: Använd en IR-termometer som du riktar mot tilloppsslangen till värmepaketet (eller känn med handen). Kanalerna kan vara igensatta. Tappa ur hela kylsystemet och blås rent med tryckluft.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp