P0299 underboost

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Halle1337

Ny medlem
Hej,

Har en audi a7 2013 med 3.0 BiTDI
15000mil.

Fick nyligen limp mode och felkod p0299.
Har röktestat för att söka efter läckage. Inget hittades. Wastegaten är lös och två mekaniker konstaterade att turbon är dålig..

Audi ville ha 102 000kr för en ny turbo, ja du läste korrekt. Hittade en renoverad turbo i Tyskland istället för 9000kr.

Beställde och bytte denna hos min mekaniker. Plockar upp bilen och samma j*vla fel kvarstår.

Över 3000varv kickar turbon in och bilen flyger.

Laddtryck för tillfället: 2235 hpa
Börvärde: 3296 hpa.

Är det någon som vet vad det kan vara? Har precis gjort rent luftmassmätare ska se om det gör någon skillnad.

Tacksam för hjälp då jag börjar bli något galen.
 

Q5 2012

Medlem
Om ni använde "rök" maskin för luftläckage felsökning då kan det vara missvisande. Den klarar inte av att bygga upp ordentligt med tryck i insugsystem. Jag har en adapter som jag kopplar in istället för luftmassemätare och släpper tryckluft i hela insugesystem givetvis begränsat med 1 bar.....Då hör man om det pyser/blåser någonstans.....OM du inte hittar någon luftläcka då BÖR man börja med sensorer som mäter turbons laddtryck....de är väl billigare än själva turbon...
Å andra sidan OM EGR system är otät då får du samma symptom. Det är sällan fel på turbon
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Jag fick denna felkod då partikelfiltret va fullt/behövde bytas,märkligt...:oops:
Bilen var en dock allroad 2,0tdi 2013
 
Senast ändrad:

Halle1337

Ny medlem
Om ni använde "rök" maskin för luftläckage felsökning då kan det vara missvisande. Den klarar inte av att bygga upp ordentligt med tryck i insugsystem. Jag har en adapter som jag kopplar in istället för luftmassemätare och släpper tryckluft i hela insugesystem givetvis begränsat med 1 bar.....Då hör man om det pyser/blåser någonstans.....OM du inte hittar någon luftläcka då BÖR man börja med sensorer som mäter turbons laddtryck....de är väl billigare än själva turbon...
Å andra sidan OM EGR system är otät då får du samma symptom. Det är sällan fel på turbon
Ja men wastegaten var rätt lös på min turbo så det kanske skulle vara dags att åtgärda snart ändå.

Men det var bra tips med tryckmaskinen, dock var jag inne på lokala meca och dem konstaterade återigen att turbon laddade för lite. Helt inkompetenta i min mening.

Jag läste på ett annat forum där en person gick igenom samma sak och bytte turbo på samma motor , fick sedan samma problem återigen. Det som avhjälpte problemet där var att byta egr, jag har nu tagit kontakt med en firma som programmerar bort egr ventilen, vad tror du om att göra det?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp