Osynligt kylvätskeläckage på 1.8TQ

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Vi har ett kylvätskeläckage på vår 1.8TQ -07 men kan inte se något från ovan och inte heller dropp under plastakyddet under motorn. Inte heller min installation av motorvärmare infälld på kylvätskeslangen läcker.
Finns några vanligare ställen för läckage att söka på innan jag lossar plastskyddet under motorn för allmän sökning?
 

Killawife

Aktiv medlem
På de äldre 1.8t så var det mer regel än undantag att plastkopplingarna på baksidan av motorn blev torra och spröda och kylarvätskan läckte ut genom de tunna sprickorna och förångades av värmen. Jag vet inte om de ändrat något på de nyare men min 2.0 tfsi har ett snarlikt system.
 
  • Like
Reactions: Per

Pistvakt

Medlem
Aha. Kommer man åt dem utan större demontage av annat? Och kan man se detta läckage när motorn är kall, eller måste det vara ett tryck i systemet och det därför krävs att motorn går?
 

Killawife

Aktiv medlem
De gånger jag har haft detta så har jag sett rök från förångad kylarvätska, följt det och hittat läckan. Ena gången sprack röret helt och all kylarvätska rann ut. Men som sagt, det ser itne identiskt ut på de nyare motorerna. Det är samma typ av plast dock.
 
  • Like
Reactions: Per

Pistvakt

Medlem
Ok. Så just dessa plastkopplingar på kylvätskesystemet kommer man åt fastän de är på baksidan. Har inte bilen åtkomlig jyst nu men vill gärna ringa in problemet om möjligt
 

Killawife

Aktiv medlem
Ja du kan komma åt dem de går bakom och under insuget på motorn, till termostaten om jag inte minns fel. De brukar sitta med små clips som gärna går av eller trillar bort och försvinner.
 

Pistvakt

Medlem
Är det möjligen någon som kan förtydliga med en bild? Foto eller sprängskiss, och vad heter delarna så.jag kan köpa nya? Öppnade huven igår och det är trångt så jag skulle nog vara hjälpt av ert förtydligande.
Jag har varit, och är fortfarande, upptagen med renovering av vårt 1860-talshus och har någon vecka kvar men med tempen under 0 och mest påfyllt vatten måste jag nu få till läckaget och styra upp glykolhalten till normal nivå innan nåt spricker...
Om jag är vaken när dottern kommer hem med varmkörd motor ska jag försöka spana efter ånga.
 

mahler

Aktiv medlem
Glöm inte vattenpumpen ta loss bukplasten under motorn och kolla runt vevaxel i framkant. Men om den läker så mycket borde du se på bukplasten om det läkt.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp