Vi har en 2010 Allroad 2.0 TFSi som gått 12 000 mil.
Det senaste halvåret har vi vid kanske 5-6 tillfällen fått misständningsproblem. Alla gånger utom en har det gått över av sig självt, motorn har börjat gå dåligt, ibland har motorlampan tänts, sen går det över och lampan slocknar! Pågår 2-7 sekunder typ. Vid dessa tillfällen har jag inte heller fått ut någon felkod.
Nu har de dock hänt 2 ggr på kort tid, första gången för 2-3 veckor sen så höll det i sig, motorlampan fortsatte också lysa (men inte blinka). Vi var på väg hem från några bekanta så vi körde så här i 10km ca. Motorn i någon form av "limp home mode". Luktade inte särskilt gott ur avgassystemet när vi väl parkerat heller..
Nu fick vi också ut en felkod! Som säger: Misständningar Cylinder 4 (jag har bara en simpel bluetooth dongle)
När bilen väl svalnat så var den rätt seg att få igång men när den väl startade så slockande motorlampan och bilen gick normalt igen! Under tiden jag väntade på att motorn skulle svalna så bytte jag även plats på 3ans och 4ans tändspole för att se om problemet flyttade sig med de bytet.
Tar en provtur och kommer tillbaka, inga konstigheter. Jag hittar däremot ett värde i loggen för Torque som appen jag använder heter som heter "EWMA misfire" och kan där se att 4an fortfarande missar ibland, inget på 3an däremot. Efter detta har den gått in i limp home en gång men som tidigare gånger klarat upp de själv efter bara ett par sekunder.
Både stift och spolar byttes bara ett par hundra mil innan den kom in i limp home och stannade där tills den blivit kall igen. Felet har aldrig uppenbarat sig vid kallstart, dock oftast efter kanske 4-6km körning från kall. 2 ggr har det hänt med fullt varmkörd motor.
Av vad jag kunnat läsa mig till är de vanligaste felen till misständningar i fallande ordning:
Tändspolar
Tändstift
Vacumläckage
Spridare
"Carbon build up"
De första två bör kunna uteslutas, den sista känns väldigt långsökt.. När de gäller vacumläckage skulle de absolut kunna vara tänktbart, är de någon som vet av någon "klassisk" vacum ledning som har tendenser att gå sönder?
När de gäller spridarna sen känns de också långsökt, de kan inte vara vanligt med falerande spridare.. Men skulle de kunna vara kolavlagringar på spridaren som spökar ibland?
Nån som har några andra tips? Jag har funderat över att skaffa en bättre felkods avläsare för att få ut mer information, men vet inte vilken det skulle vara i så fall... Eftersom felet inte är konstant och inte är någon av de givna komponenterna (stift och spolar) är jag inte särskilt sugen på att lämna in för felsökning utan att ha forskat mer i det själv först.. Kunskapen att byta valfri komponent på bilen har jag, men att hitta rätt är inte alltid så enkelt
Det senaste halvåret har vi vid kanske 5-6 tillfällen fått misständningsproblem. Alla gånger utom en har det gått över av sig självt, motorn har börjat gå dåligt, ibland har motorlampan tänts, sen går det över och lampan slocknar! Pågår 2-7 sekunder typ. Vid dessa tillfällen har jag inte heller fått ut någon felkod.
Nu har de dock hänt 2 ggr på kort tid, första gången för 2-3 veckor sen så höll det i sig, motorlampan fortsatte också lysa (men inte blinka). Vi var på väg hem från några bekanta så vi körde så här i 10km ca. Motorn i någon form av "limp home mode". Luktade inte särskilt gott ur avgassystemet när vi väl parkerat heller..
Nu fick vi också ut en felkod! Som säger: Misständningar Cylinder 4 (jag har bara en simpel bluetooth dongle)
När bilen väl svalnat så var den rätt seg att få igång men när den väl startade så slockande motorlampan och bilen gick normalt igen! Under tiden jag väntade på att motorn skulle svalna så bytte jag även plats på 3ans och 4ans tändspole för att se om problemet flyttade sig med de bytet.
Tar en provtur och kommer tillbaka, inga konstigheter. Jag hittar däremot ett värde i loggen för Torque som appen jag använder heter som heter "EWMA misfire" och kan där se att 4an fortfarande missar ibland, inget på 3an däremot. Efter detta har den gått in i limp home en gång men som tidigare gånger klarat upp de själv efter bara ett par sekunder.
Både stift och spolar byttes bara ett par hundra mil innan den kom in i limp home och stannade där tills den blivit kall igen. Felet har aldrig uppenbarat sig vid kallstart, dock oftast efter kanske 4-6km körning från kall. 2 ggr har det hänt med fullt varmkörd motor.
Av vad jag kunnat läsa mig till är de vanligaste felen till misständningar i fallande ordning:
Tändspolar
Tändstift
Vacumläckage
Spridare
"Carbon build up"
De första två bör kunna uteslutas, den sista känns väldigt långsökt.. När de gäller vacumläckage skulle de absolut kunna vara tänktbart, är de någon som vet av någon "klassisk" vacum ledning som har tendenser att gå sönder?
När de gäller spridarna sen känns de också långsökt, de kan inte vara vanligt med falerande spridare.. Men skulle de kunna vara kolavlagringar på spridaren som spökar ibland?
Nån som har några andra tips? Jag har funderat över att skaffa en bättre felkods avläsare för att få ut mer information, men vet inte vilken det skulle vara i så fall... Eftersom felet inte är konstant och inte är någon av de givna komponenterna (stift och spolar) är jag inte särskilt sugen på att lämna in för felsökning utan att ha forskat mer i det själv först.. Kunskapen att byta valfri komponent på bilen har jag, men att hitta rätt är inte alltid så enkelt