Oljebyte DSG 7-stegad torrkopplingslåda

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

skalman77

Ny medlem
Har idag lämnat in bilen på service hos Meca och blir inte klok på frågan om det skall bytas olja i 7-stegad DSG (torrkopplingslåda). Hittar flera videor på hur detta görs och när jag skulle boka service hos Audi så sa de att det skall bytas olja, men när jag lämnade in den hos Meca så har de pratat med Audi på annan ort och de säger att det är lifeline olja som aldrig skall bytas. Surt när man inte ens kan lita på att Audi-verkstäderna ger samma besked.

Så hoppas att någon här kan ge mig ett tydligt svar - skall växellådsoljan bytas i en DSG 7-stegad?
 

Vebbencom

Ny medlem
Vad jag har för mig är det 6000 mil mellan bytet och lådan kan bli kinkig om det inte byts i tid. Kolla din servicebok. Där står det.
 

skalman77

Ny medlem
Vad jag har för mig är det 6000 mil mellan bytet och lådan kan bli kinkig om det inte byts i tid. Kolla din servicebok. Där står det.
Ja det är det jag också läst i olika forum. Bilen är en 2018 som gått 6100 mil. Men tyvärr så är det inget som står i serviceboken och uppenbarligen något som Audi inte kan ge ett rakt svar på heller.

men kanske är det så att jag får byta även om det inte behövs, bara för att vara på den säkra sidan. Ett DSG ras kommer ju bli betydligt dyrare…
 

JohJes

Medlem
Jag vet inte hur det ser ut, mekanikern som servade bilen sa att både oljan och filtret till växellådan är bytta.
 

A4qt

Ny medlem
Ja det är det jag också läst i olika forum. Bilen är en 2018 som gått 6100 mil. Men tyvärr så är det inget som står i serviceboken och uppenbarligen något som Audi inte kan ge ett rakt svar på heller.

men kanske är det så att jag får byta även om det inte behövs, bara för att vara på den säkra sidan. Ett DSG ras kommer ju bli betydligt dyrare…
Jag har också en 2018 A3 som gått 6 800 nu, frågade på audiverkstad igår där dom sa att oljan i växellådan behöver bytas först efter 12000 mil. Som med motoroljan är det kanske bättre byta oftare? en gissning!
 

JohJes

Medlem
Jag har också en 2018 A3 som gått 6 800 nu, frågade på audiverkstad igår där dom sa att oljan i växellådan behöver bytas först efter 12000 mil. Som med motoroljan är det kanske bättre byta oftare? en gissning!
Om din Audi-verkstad påstår att oljebytet ska ske efter 12 000 mil så tycker jag du ska byta verkstad.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp