Mitt AGM-batteri från 2017, Varta AGM 12v 68Ah 380A DIN 680A, har i dagarna helt gett upp och går inte att ladda med vare sig laddare eller hjälpande bil. Bilen står där den står.
Nu verkar inte detta originalbatteri finnas längre utan har nu istället 70Ah. Då måste man enligt utsagor låta programmera om bilen så den vet de nya förutsättningarna.
1) Måste man programmera om och isf varför?
2) Är det bara annan batterikapacitet (Ah) som kräver omprogrammering?
3) Måste bilen lämnas in eller kan man göra detta själv?
4) Borde jag inte kunna starta med ett annat temporärt batteri (t ex ett fritidsbatteri till båten) utan omprogrammering? Iom att jag inte kan hjälpstarta med parallellt batteri börjar jag undra om något annat kan vara fel...
5) Och, kan batterifel orsaka felkod? Jag har en felkod som säger glödstiftfel men alla glödstift leder ström när de mäts.
Tacksam för de kunnigas vägledning.
Nu verkar inte detta originalbatteri finnas längre utan har nu istället 70Ah. Då måste man enligt utsagor låta programmera om bilen så den vet de nya förutsättningarna.
1) Måste man programmera om och isf varför?
2) Är det bara annan batterikapacitet (Ah) som kräver omprogrammering?
3) Måste bilen lämnas in eller kan man göra detta själv?
4) Borde jag inte kunna starta med ett annat temporärt batteri (t ex ett fritidsbatteri till båten) utan omprogrammering? Iom att jag inte kan hjälpstarta med parallellt batteri börjar jag undra om något annat kan vara fel...
5) Och, kan batterifel orsaka felkod? Jag har en felkod som säger glödstiftfel men alla glödstift leder ström när de mäts.
Tacksam för de kunnigas vägledning.
Senast ändrad: