Måste man vid nytt AGM-batteri programmera om bilen?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Mitt AGM-batteri från 2017, Varta AGM 12v 68Ah 380A DIN 680A, har i dagarna helt gett upp och går inte att ladda med vare sig laddare eller hjälpande bil. Bilen står där den står.
Nu verkar inte detta originalbatteri finnas längre utan har nu istället 70Ah. Då måste man enligt utsagor låta programmera om bilen så den vet de nya förutsättningarna.
1) Måste man programmera om och isf varför?
2) Är det bara annan batterikapacitet (Ah) som kräver omprogrammering?
3) Måste bilen lämnas in eller kan man göra detta själv?
4) Borde jag inte kunna starta med ett annat temporärt batteri (t ex ett fritidsbatteri till båten) utan omprogrammering? Iom att jag inte kan hjälpstarta med parallellt batteri börjar jag undra om något annat kan vara fel...
5) Och, kan batterifel orsaka felkod? Jag har en felkod som säger glödstiftfel men alla glödstift leder ström när de mäts.
Tacksam för de kunnigas vägledning.
 
Senast ändrad:

Killawife

Aktiv medlem
Om du behöver programmera eller inte beror på din bilmodell, inte batteriets ålder. Ja det är skillnaden på batteriet som kräver det. Med ett identiskt batteri som aldrig tappat spänningen så behövs ingen omprogrammering. Man kan göra det själv med VCDS. Du kan starta och köra bilen med ett nytt batteri, men beroende på bilmodell så kan bilen antingen fungera helt normalt, ge en felkod men fungera normalt, gå i limpmode.
Ja batteriet kan ge upphov till diverse felkoder.
 

Pistvakt

Medlem
Tack för svar
Sommarfest på jobbet ikväll men ska testa med ett annat batteri imorgon.
Tar gärna del av fler synpunkter, överensstämmande eller ej.
 

Pistvakt

Medlem
Uppdatering:
Test på morgonen med annan bils 12V så startade bilen direkt men med ett spektakel av felmeddelanden.
Nytt motsvarande Varta-batteri (dock 70Ah) inköpt och monterat idag. Ett antal varningslampor indikerade men färre än med "lånebatteriet". Därtill 4 felkoder. Nollställde alla felkoder men felmeddelanden för passagerarskydf och nödsamtal återkom. Enda felkod som återkom efter batteribytet är "P068400 Glow Plug Control..." Men alla glödstift uppmätte ledning/funktion... Vad göra..?
 

Killawife

Aktiv medlem



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp