Köpråd A6 c8- "vågar jag" eller säkrare kortet BMW 530?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tobthu

Ny medlem
Vi letar ny bil och har varit inne på BMW 530/540.
Haft audi i tankarna från början men så pratade jag dels med en mekaniker på Mekonomen plus min granne som driver bilmek.
Båda två avrådde, "inte audi, inte VW, det är dom vi lever på"
Kan det verkligen vara så generellt eller är det vissa modeller/år som då är vanliga bilar ute men är Mer problematiska så att dem sågar märket pga det!?

Trots det är jag sugen på en A6 allroad 45 tdi 2020. Lite billigare än BMW och är.allt fixat nu känns det mer prisvärt.

Men så söker
jag och läser en hel del om.gas-lagget samt allt problem med start-stopp, den adaptiva Farthållare osv.

Hur är det med dem.sakerna nu, ffa gas-responsen?? Kvarstår det eller är det fixat genom uppdateringar?
Tack.på förhand.
Mvh Tobias
 

Nimo

Aktiv medlem
Vi letar ny bil och har varit inne på BMW 530/540.
Haft audi i tankarna från början men så pratade jag dels med en mekaniker på Mekonomen plus min granne som driver bilmek.
Båda två avrådde, "inte audi, inte VW, det är dom vi lever på"
Kan det verkligen vara så generellt eller är det vissa modeller/år som då är vanliga bilar ute men är Mer problematiska så att dem sågar märket pga det!?

Trots det är jag sugen på en A6 allroad 45 tdi 2020. Lite billigare än BMW och är.allt fixat nu känns det mer prisvärt.

Men så söker
jag och läser en hel del om.gas-lagget samt allt problem med start-stopp, den adaptiva Farthållare osv.

Hur är det med dem.sakerna nu, ffa gas-responsen?? Kvarstår det eller är det fixat genom uppdateringar?
Tack.på förhand.
Mvh Tobias
Jag har erfarenhet av 45 TDI sittandes i en A7 och A6 Allroad 40 TDI. I min A7 körde jag med Bsr. Efter 2000 mil så fick jag en uppdatering som skulle bättra på gasresponsen. Därefter fick jag en ny uppdaterad programvara av Bsr.Sammanfattningsvis så blev del väl lite bättre men inte superbra. Däremot så är det absolut inget skäl att avstå från köp. Man vänjer sig vid hur bilen fungerar och sen är det inte mer med det.

Vad det är för problem med start/stop du nämner vet jag inget om. Jag stänger av det varje gång jag åker iväg. Några problem med det har jag inte upplevt. Den adaptiva farthållaren fungerar bra men i A7:an av årsmodell 19 fungerade den sk skyltavläsningen inte så bra. I min Allroad av årsmodell 22 är det klart bättre.

Ingert av ovanstående punkter skulle få mig att avstå ett köp om du gillar resten Jag hämtar snart ut en faceliftad Allroad så min åsikt i ämnet är tämligen klar.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Har ägt en Bmw 530 d xdrive -2018 och nu senast en A6 allroad 45tdi -2020.
Maskinellt så är Bmw ljusår bättre än Audi, går inte att jämföra..Bmw.s 3.0 diesel måste vara en av världens bästa motorer, snål grymt fin karsktär och låter inte som en traktor..sen reagerar den ju när man gasar. Jag optimerade min A6 och gaslagget blev mindre men absolut inte bra och jag störde mig på det så länge jag hade bilen, skulle då aldrig köpa en sån bil igen.
Annars var Audin grym på vägen, finns inte många bilar som slår komforten i en Allroad. Stolarna är bättre i Audin än Bmw speciellt märkte man det vid långkörning, ändå hade jag komfortstolarna i bmw.n..även inredning mätare displayer känns betydligt modernare..
Audins sensorer i fronten slutar fungera om det är regn,slask, höstdimma typ,,det hände aldrig i Bmw.n

Stod valet mellan en 2021 A6 el Bmw 5a så hade jag valt Bmw alla dagar.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp