Köpa SUV, Audi Q7 ?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Perris

Ny medlem
Jag har fundering på att köpa mig en ny SUV. Har en Jeep Grand Cherokee i dag. Vill ha en annan som är i samma storlek som Jeepen. Har därför sneglat på en Q7 då jag tror att Q5 är mindre än Jeepen. Tänker mig årsmodell från 2015 ungefär. Jag har även en A6 -2013 som jag är nöjd med och som jag litar på. Hur är det att äga en Q7 ? Vad är för och nackdelarna med en Q7 ? Bör jag rikta in mig på någon speciell årsmodell ? Prisklass 300 000-500 000 kr (gärna billigare förstås).
jag vore ytterst tacksam för lite input…
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Jag hade köpt 2016 el nyare. bet modernare än den gamla, billigare skatt också.
Försök hitta en bil med cockpit paket.
 

ferlin

Medlem
Jag hade en Q7 2016 ("nya" modellen) med 272-hästars dieseln i nästan tre år. Kanonbil på alla sätt, suverän komfort, gott om utrymme (vi åkte 7 pers 65 mil lastade för ett bröllop), hyfsat pigg för sin storlek. Dock är den ju ett slagskepp och särskilt körglad är den inte, men vem köper en stor SUV för det...

Måste-ha utrustning enligt mig är luftfjädring, virtual cockpit, BOSE-ljudsystem och dieselvärmare (kanske alla har?) Rätt dyr att försäkra, jag betalade 9 500 kr/år vilket ändå var lågt i jämförelse med många andra bolag, låg skatt på ca 3 300 kr/år. Jag servade själv men gissar att det kostar fläsk att lämna in för service.

Ett tips är att kolla om nån grej i kylsystemet är bytt, jag fick det bytt på min under garanti men det kostar ca 10 000 kr att byta. Tydligen ett vanligt problem på Audis 3-liters dieslar. I övrigt hade jag inga problem med bilen, körde ca 3 500 mil.
 

Perris

Ny medlem
Jag hade en Q7 2016 ("nya" modellen) med 272-hästars dieseln i nästan tre år. Kanonbil på alla sätt, suverän komfort, gott om utrymme (vi åkte 7 pers 65 mil lastade för ett bröllop), hyfsat pigg för sin storlek. Dock är den ju ett slagskepp och särskilt körglad är den inte, men vem köper en stor SUV för det...

Måste-ha utrustning enligt mig är luftfjädring, virtual cockpit, BOSE-ljudsystem och dieselvärmare (kanske alla har?) Rätt dyr att försäkra, jag betalade 9 500 kr/år vilket ändå var lågt i jämförelse med många andra bolag, låg skatt på ca 3 300 kr/år. Jag servade själv men gissar att det kostar fläsk att lämna in för service.

Ett tips är att kolla om nån grej i kylsystemet är bytt, jag fick det bytt på min under garanti men det kostar ca 10 000 kr att byta. Tydligen ett vanligt problem på Audis 3-liters dieslar. I övrigt hade jag inga problem med bilen, körde ca 3 500 mil.
Stort tack för input !
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp