Glapp/sladdrig fjädring.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Hulta76

Ny medlem
Hej alla.

Har ett problem som jag hoppas kunskapen som finns här inne ska hjälpa mig komma till rätta med.
Jag har en A3 Sportback Sport 2.0 TDI årsmodell 2010 som nu gått ca 8000 mil. Vi köpte den sommaren 2013 då bilen hade gått ca 4000 och vi var då ägare nummer tre på bilen. Vi var och är fortfarande väldigt nöjda med bilen, förutom något jag känt ett tag nu.
Bilen känns inte lika tight i hjulupphängningen som jag minns att den var när vi köpte den. Jag har märkt av det sen våren 2104 när sommardäcken kom på efter vintern. Audi och 4 olika märkesoberoende verkstäder har tittat på bilen utan att hitta något och frugan märker inte heller något fel på bilen så jag börjar verkligen tvivla på mig själv här.

Ska försöka sammanfatta symptomen.
Som jag skrev ovan så känns den inte lika tight längre, känns som något är löst i framvagnen. Man känner det när man åker över temporära farthinder och ojämnheter i vägen och även om man kommer in på en väg med kullersten. Då känns den mjuk och nästan lite så att den "glider" ovanpå vägen. Man känner inte att man har kontakt med vägen. När vi köpte bilen kändes det nästan lite som gokart känsla, att man hade en väldigt bra vägkontakt och att den låg bra på vägen i kurvor m.m. Nu känns det som den kränger mycket om man kör lite fortare på exempelvis avfarten från motorvägen när det svänger kraftigt. Men väg kontakten känns även när man ska parkera och köra in på parkeringsrutor. Tidigare hade man full koll på vart man hade bilen med direkt styrning, nu har man inte den känslan längre.

Även när man körde långt på motorvägen tidigare så kunde man utan problem sitta med en hand och knappt ens det och den höll riktningen, nu får man sitta och korrigera hela tiden och den känns väldigt lättstyrd, inget direkt motstånd i styrningen längre.

Vid två tillfällen har jag även åkt med ena hjulparet på en trottoar då man passerat bil framför och när man sen kommer ner på vägen igen så känns det nästan som att hela främre stötdämparen viker sig med en släpade känsla om ni förstår hur jag menar.

Under förra sommaren köpte jag nya Goodyear sommardäck, då en verkstad hävdade att de gamla var för slitna. Efter det blev den inte lika spårkänslig på motorvägen, men de andra symptomen ovan är kvar. Ibland känns det som att något slår under bilen, men inget metalliskt ljud utan med som en vibration även på bra vägar.

Senaste verkstads besöket slutade med en fyrhjulsinställning då toe värden var lite fel, men inte heller det har förändrat symptomen nämnvärt. Dom sa att nästa steg var att plocka isär dämparna och kontrollera dom, men känns som dämparna borde hålla längre och man borde känna att bilen blir mer sladdrig i skarpa kurvor m.m. eller?

Någon som har tips på vad man kan kolla, eller be någon ytterligare verkstad kontrollera då jag själv inte är van att mecka.

Är det något jag missat så fråga gärna, börjar tröttna på att ha en Audi som känns som en 15 år gammal ford.

Tack på förhand och trevlig sommar,
Henrik

Edit: Försökte ändra rubriken, men lyckades inte.
Insåg att en bättre rubrik är "Glapp/sladdrig väghållning"
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp