Funderingar kring Audi A6 Avant 2.4

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

pastebin

Ny medlem
Hejsan!

Har funderat ett tag på att köpa mig en Audi A6 Avant 2.4 -03:a S-line.
Bilen är "silvergrå", fullutrustad och har mer eller mindre helt nya däck.
Har provkört bilen, och är förälskad, går ifrån en SAAB 9-3 -00, då klivet är ganska stort.
Funderar dock på lite saker innan ett e.v köp.

Ägaren vill ha 45.000kr för bilen, det är en -03 som sagt, Bensinare som har gått 21.9641 - hur länge kan man räkna med att motorn håller?
Skicket är så att säga 'mint', och bilen känns nästan ny både utvändigt och invändigt, men jag vill fortfarande inte lägga för mycket pengar på en bil som kommer att rasa runt 25.000 helt enkelt.

Bilen har en 'notis' efter service, att laddningsmätaren visar 16v, men att batteriet laddar som det skall, och är därför ett fel i instrumentpanelen.
Igår när jag provkörde bilen, så gick även temperaturmätaren upp till max, efter knack på plasten som sitter i instrumentpanelen, så gick visaren tillbaka, och sedan upp, knacka, och den gick tillbaka.
Det är väl 'okej', men problemet är att man blir van vid det.
En varm sommar så kanske man inte tänker på det, och bilen kokar över.

Min vän arbetar hos en Audi-återförsäljare, och kollade upp pris, vilket låg på 4980kr för ny instrumentpanel (arbete och kodning ej medräknat)

Fick även höra av en mekare där att V6:an brukar gå sönder, jag har dock hört att den skall vara bra, och min far har en V6:a som han inte haft några större bekymmer med.

Jag är förälskad i bilen, och har dessutom kris med att få tag i bil, så uppskattar svar - så brutalt ärliga som möjligt!
 

Lopus

Ny medlem
Hej,

Se till att Audis V6:a i A6 2.4 som pesten!! Går hur mjukt och fint som helst, men den motorn har kamkedja. Kedjan sägs hålla motorns livslängd, vilket det också gör på flera andra bilar såsom Saab och BMW. På Audi är kamkedja däremot INGET bra säljargument! Leta efter en Audi som har en motor med kamrem istället!

Testa bara att Googla lite om: Audi 2.4 + kamkedja o.dyl.

Du kommer spara mycket pengar genom att undvika denna motor...tro mig!

/Lopus
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp