Fråga till mekaniker / branch-kunnigt folk ang. reparationer

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Mange

Ny medlem
Hej. Detta blir ett lite längre inlägg.

Min fråga är eg. om man kan anse att de reparationer som genomförts har gjorts på ett fackmannamässigt sätt. Dvs är det standard att man gör på detta vis eller hur gör ni på eran verkstad? Jag är bara nyfiken för egen del.

Äger en Audi A6 3.2 FSI Quattro, 2006 (C6). Motorbeteckning AUK 3.2L Simos / 188kW.

Ni får ursäkta mig om det inte är 100% korrekt beskrivet, motorer är inte min starka sida så rätta mig gärna om jag har en felaktig uppfattning om motorn el dylikt. Är jag helt ute och cyklar så har jag antingen missuppfattat verkstadskillarna eller glömt det dem exakt sagt åt mig.

Innan vi köpte bilen fick vi veta att det blivit bytt en styrventil till kamaxelinställare pga. felkod. Vad jag fått förklarat för mig i efterhand finns det styrventiler på insug och avgas-sida och att detta berörde avgas-sidan. Felkoderna som fanns då var följande (lämnar omgivningsförutsättningarna, är dem intressant i ärendet så kan jag fylla på senare):

16404 P0020 008
Rad 2, kamaxelförställning
Felfunktion
sporadisk

16730 P0346 008
Kamaxelpositionssensor => Hallgivare -G163
orimlig signal
sporadiskt

Arbetsorder:
GF/Guidad funktion (oklart vad detta är)
Ventilkåpa ur- och inmonterad
Ventilkåpa ur- och inmonterad
Felsökning, kontroll tp (oklart vad detta är)
Mätning av kamkedja
Byte styrventil till kamaxelinställare VÄ sida. Styrventil gick av vid demontering.
Tätning
Tätning
Dichtmitte (enl google translate också någon form av tätning)
Styrventil

Min spontana tanke är att dem bara bytte en styrventil dem hade sönder själva vid demontering. Däremot så har 16730 P0346 aldrig återkommit.

Följade felkod har återkommit sedan dess (protokollet ser annorlunda ut nu, därav annan formatering).

Fehlerort: P0020 - Rad 2. kamaxelinställning - Felfunktion
Fehlerstatus:
Fehlerart 1: 8-orimlig signal
Fehlerart 2: (Varierar, har vart 1 & 3. Lika stor spridning mellan 1 och 3).

Felet har åtgärdats 3 gånger inklusive det arbete jag beskrev ovan, som skedde ca 2 veckor innan vi köpte bilen. Felet har alltid återkommit ca 40-100 mil efter det att den lämnats in på reparation enl felkodsprotokoll, däremot har bilen totalt sett rullat längre mellan reparationerna då det eg. inte funnits märkbar symptom. Utöver ovanstående har följande arbete gjorts:

Första åtgärdstillfället efter att vi hade köpt bilen så gjordes följande:
Kamaxelinställare ur och inmon
Instellmek
Instellmek
Skruv
Kedjespänn
Skruv
Skruv

Andra åtgärdstillfället gjordes följande:
Kontrollerat inställningar vevaxel-kamaxlar- perfekt inställning
Provat koppla ur berörda givare för att försöka få fram felkoderna igen, går ej.
Kontrollerat kedjor omställer förställer ok ua
Gjort funktionskontroll via guidad felsökning på kamaxelomställare rad 2, ok ua
Har uppdaterat elstyrdonet med SVM kod 4F09A002, elstyrdonet fungerar.

Nu har det dykt upp igen och verkstan har bytt en styrventil på insugs-sidan om jag förstod det rätt. Det var en som kärvade i alla fall och hade tillverkningsdatum som tyder på att den suttit sen bilen var ny, ytterligare en sådan ventil fanns medan två andra hade nyare tillverkningsdatum tyckte jag det lät som.

Jag förstår de svåra omständigheterna för att åtgärda ett fel som detta när det kan dröja ganska många mil innan det visar sig efter en nollställning av felkodsminnet. Dock har jag fått det förklarat för mig från verkstan att det vart omöjligt att se om t.ex. kamaxelinställaren vart trasig eller inte, utan att man vart tvungen att byta delar för att utesluta felkälla.

Nu ligger som sagt budet på att det var en ventil som krånglat men hur kommer det sig att man inte gör en sådan undersökning så att man kunnat se om ventilen krånglat från början när man tar beslutet att byta en sådan förhållandevis dyr del som kamaxelinställare? Finns det inget som indikerar på om en kamaxelinställare faktiskt är hel eller inte? Svaret jag fick från verkstan var som sagt nej vilket jag har svårt att tro på. Det gick i alla fall tydligen bra att se att ventilen kärvade.

Med vänlig hälsning, Magnus
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp