Felsökning ac

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MatsH

Ny medlem
Audi A6 4f- 2011:
AC fungerar inte. Rätt mängd gas i systemet. Kompressor startar inte. Mätt spänning till kompressorns kontakt till 4,5 V. Tvångskörde kompressorn genom att mata den med 12 V. Då går kompressorn och ger bra kyla. Bytt trycksensorn och mätt att den sluter kretsen. Vad kan det bero på? Att spänningen fram till kompressorn bara är 4,5 V är märkligt. Jag har inte bytt torkfilter och inte heller expansionsventil. Någon som har någon idé?
 

Killawife

Aktiv medlem
Jag hade mer eller mindre exakt samma fel som du på en betydligt äldre A3 och då var det expansionsventilen som var defekt. Jag vill minnas att en ny kostade hela 29:- på autodoc så det känns som att det kan vara värt att testa om inte annat.
 

MatsH

Ny medlem
Tack för tipset! Givetvis är det värt att testa. Jag antar att det är insatsen som sitter inne i högtrycksröret. Röret har en gängad koppling nära ventilen så jag måste tömma systemet först för att kunna öppna upp och byta insatsen. Eller hur gjorde du?
 

Killawife

Aktiv medlem
Om man gör det själv så får man tömma systemet. Om du lämnar in den så flyttar de gasen på nåt vis så de kan byta ventilen utan att tömma. Min var redan tom och jag fyllde den efteråt med en gör det själv sats.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp