Dåligt halvljus Audi Q5 -12

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Stighall

Ny medlem
Har en -12 Audi Q5 med uselt halvljus, lyser bara framför bilen. Grannen har också en med samma usla halvljus.
Finns inga felkoder.

Något förslag vad man kan göra?
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Ta ur kontakten till strålkastaren och sätt tillbaka den ett antal gånger för att rensa bort ev. ärgning eller smuts som ger dålig kontakt. Upprepa med andra sidan. Googla vilken färg kabeln till halvljuset har. Mät spänningen med motorn igång direkt vid lampkontakten in till strålkastaren på endera sidan (använd en vass nål som du sticker in i kabeln). Bör vara i det närmaste samma som du mäter på batteriet.
 
Senast ändrad:

nn.j

Medlem
Ta ur kontakten till strålkastaren och sätt tillbaka den ett antal gånger för att rensa bort ev. ärgning eller smuts som ger dålig kontakt. Upprepa med andra sidan. Googla vilken färg kabeln till halvljuset har. Mät spänningen med motorn igång direkt vid lampkontakten in till strålkastaren på endera sidan (använd en vass nål som du sticker in i kabeln). Bör vara i det närmaste samma som du mäter på batteriet.
:LOL::LOL::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

nn.j

Medlem
95% av alla Audi Q5 såldes med xenon lampor så det är stor risk att TS har xenon, kolla blocket så får du se alla Q5 har typ xenon så så sluta argumentera och kom med något vettigt istället du behöver inte spela smart och ha en otrevlig ton Mvh.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
95% av alla Audi Q5 såldes med xenon lampor så det är stor risk att TS har xenon, kolla blocket så får du se alla Q5 har typ xenon så så sluta argumentera och kom med något vettigt istället du behöver inte spela smart och ha en otrevlig ton Mvh.
På vilket sätt har jag en "otrevlig ton"? Du själv kontrade med ett antal asgarv. Det, om något, är en otrevlig ton!

Jag är väldigt bra på felsökning och ger relevanta och praktiskt genomförbara råd. Visa att du också vill hjälpa TS om det är din avsikt med ditt deltagande i denna tråd.

Följ din egen uppmaning och "kom med något vettigt istället"!
Till exempel: Hur konstaterar man att en Xenonlampa är utsliten/dålig på att ge ljus?
 
Senast ändrad:

nn.j

Medlem
"Hur konstaterar man att en Xenonlampa är utsliten/dålig på att ge ljus ?" Du kan googla om det efter som du skriver att du är duktig på att "söka"
 

nn.j

Medlem
Utan att felsöka? Absolut INTE!
Jag vill inte vara otrevlig mot dig men du vet inte vad du pratar och du har ingen kunskap om ämnet, du säger till TS att använd en vass nål som han ska sticker in i kabeln skämtar du eller? det går ca 23 000 volt genom ballaster och xenon lampan, Felaktig hantering medför risk för allvarlig kroppskada, så jag skulle inte rekommendera TS att inte göra någon sådant om du inter vet vad du pysslar med.
 

CoTech1

Medlem
Nu får ni ta å tagga ner ett par steg båda två tror jag...

@nn.j har helt rätt i att nästan alla Q5 såldes med Xenon ljus och att det går 23.000V i "de inre" kablarna mellan balasten och själva lampan. Dock går det 12V fram till balasten som @JohnnyJ skriver. I detta fall tror jag dock inte att det hjälper att rycka och slipa i några kontakter för att få bättre belysning på bilen.
En Xenon lampa håller vanligtvis i allt från 2-5 år innan den börjar försämras och lysa med ett allt mer lila/ rosa sken. Livslängden på en Xenon lampa beror till STOR del av hur den installeras...
Sätter du i en ny Xenon lampa och tänder för att se om den fungerar och sedan släcker belysningen direkt igen har du precis halverat lampans livslängd.
En Xenon lampa ska vid "första tändning" brinna i MINST 120 sekunder för att "brinna in", detta oavsett om det är en D1, D2, D3 eller något skit från eBay eller Wish.
Har TS aldrig bytt lampor på bilen sedan ny kan han med fördel byta lampor för att förbättra sitt halvljus.

Men @JohnnyJ har helt rätt i att felsöka innan byte är smart, dock ej i detta fall...

/Henrik
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Jag vill inte vara otrevlig mot dig men du vet inte vad du pratar och du har ingen kunskap om ämnet, du säger till TS att använd en vass nål som han ska sticker in i kabeln skämtar du eller? det går ca 23 000 volt genom ballaster och xenon lampan, Felaktig hantering medför risk för allvarlig kroppskada, så jag skulle inte rekommendera TS att inte göra någon sådant om du inter vet vad du pysslar med.
Jag vill inte vara otrevlig mot dig men du vet inte vad du pratar och du har ingen kunskap om ämnet.
1. 23 000 volt genom ballasten? Vet du överhuvudtaget vad en ballast är och vad den är till för samt om det sitter en sådan i TS bil?
2. Vet du hur mycket 23 000 volt är? Det går inte att leverera denna höga spänning via en vanlig elkabel. Då skulle det direkt bli överslag.
 

CoTech1

Medlem
Vill absolut inte ha en otrevlig ton eller låta nedvärderande men dina råd och den kunskap du tror dig besitta är nye värt tiden det tar att läsa dessa. Jag har jobbat som mekaniker i över 30 år och jobbar för tillfället som både CoTech (master mekaniker) för Renault och Level 4 (master mekaniker) för Volvo och har gjort det de sista 20 åren. Dina råd kommer kosta folk pengar och kanske till och med livet i vissa fall. Du ska inte ge dig in i diskussioner där du har noll koll på vad du pratar om.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Vill absolut inte ha en otrevlig ton eller låta nedvärderande men dina råd och den kunskap du tror dig besitta är nye värt tiden det tar att läsa dessa. Jag har jobbat som mekaniker i över 30 år och jobbar för tillfället som både CoTech (master mekaniker) för Renault och Level 4 (master mekaniker) för Volvo och har gjort det de sista 20 åren. Dina råd kommer kosta folk pengar och kanske till och med livet i vissa fall. Du ska inte ge dig in i diskussioner där du har noll koll på vad du pratar om.
Du har säkert kunskap i din bransch men vad det gäller ellära så "tror" du dig veta! Det är tydligt med dina kommentarer om "23000 volt" mm. Du ska inte läxa upp mig om el!

Du är en bilmekaniker som skinnar vanliga hederliga människor på pengar genom att påstå att "batteriet är slut", generatorn är slut", "det sitter en för kraftig generator här, den har bränt sönder batteriet och alla saker. Vi måste byta allt. Det kostar 22000 kr" ... 🙄

Allt (självklart) beroende på att du "kan" bilel! :LOL:
 
Senast ändrad:

nn.j

Medlem
Jag vill inte vara otrevlig mot dig men du vet inte vad du pratar och du har ingen kunskap om ämnet.
1. 23 000 volt genom ballasten? Vet du överhuvudtaget vad en ballast är och vad den är till för samt om det sitter en sådan i TS bil?
2. Vet du hur mycket 23 000 volt är? Det går inte att leverera denna höga spänning via en vanlig elkabel. Då skulle det direkt bli överslag.
Det är ca 23000 volt i systemet när det gäller xenon va är ditt problem grabben? Lär dig söka på Google om du inte är säker på någonting, jag får en känsla att du mekar med bilar från 80 talet. Jag håller också med att CoTech1 är ett bra tillskott här på forumet (y)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp