audimannen
Ny medlem
Hej
Har råkat ut för en av dessa bilar med uttänjda kamkedjor/taskiga kedjesträckare! Bilen är servad som den ska, förutom mellan 1 o 2:a servicen så någon goodwill är inte att tänka sig. De vill ha ca 50 tusen för bytet på VAG. Jag ska därför lämna in den på en mindre verkstad där de tar 20 tusen.
Problemet är att det tydligen behövs speciella jiggar för att förspänna kamaxlarna vid monteringen. Dessa finns att köpa i tyskland för 1100 kr så det är inga problem. Men är det någon som vet några andra problem eller har några tips inför bytet.
Det skall tydligen vara enklast att ta ner motor o låda neråt, är det vettigt att lossa ac-kompressorn och hänga upp den i nåt eller måste man tömma systemet.
Har råkat ut för en av dessa bilar med uttänjda kamkedjor/taskiga kedjesträckare! Bilen är servad som den ska, förutom mellan 1 o 2:a servicen så någon goodwill är inte att tänka sig. De vill ha ca 50 tusen för bytet på VAG. Jag ska därför lämna in den på en mindre verkstad där de tar 20 tusen.
Problemet är att det tydligen behövs speciella jiggar för att förspänna kamaxlarna vid monteringen. Dessa finns att köpa i tyskland för 1100 kr så det är inga problem. Men är det någon som vet några andra problem eller har några tips inför bytet.
Det skall tydligen vara enklast att ta ner motor o låda neråt, är det vettigt att lossa ac-kompressorn och hänga upp den i nåt eller måste man tömma systemet.