Byta bromsbelägg runt om på A4 Avant 2.0 TDI från 2018 (7300kr)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej!

Bromsbelägg runt om på en A4 Avant 2.0 TDI från 2018 kostar 7300kr hos Audi. Så funderar på om jag ska försöka mig på det själv.. Men är det enklet?

Kollat lite klipp på Youtube men det ser väldigt olika ut beroende på verkar det som.. Behöver jag ställa in kolvarna med sånt där diagnosverktyg? Eller klarar jag det manuellt? Dock böjer dom mot skivan då i början för att få ner hållarna för beläggen? Så det kanske bara är om man ska byta skivorna också det går?

Om det är en liten liten kant på skivorna kan man väl bara slipa av lite med vinkelslipen?

Någon som har något bra tips på guide här på forumet eller youtube eller så?
 

Killawife

Aktiv medlem
På en bil från 2018 så slipar man inte ner kanten med vinkelslipen, det gör man på gamla bilar man inte bryr sig så mycket om.

Jobbet är tämligen okomplicerat annars. För bakbromsen behöver du kunna köra tillbaka parkeringsbromsen, det är vad du använder diagnosverktyget till. Man kan även göra det manuellt med ett batteri och ett par kablar. I övrigt är det ett vanligt beläggbyte med allt vad det innebär: Potentiellt rostiga bultar, rengöring, smörjning av glidpinnar bak etc.
Bromsar är dock en viktig sak på bilen så om du är osäker på om du kan göra det så bör du avstå och lämna det till nån som kan. Du kan säkert hitta en verkstad som gör jobbet för under halva den kostnaden.
 

Swizz

Aktiv medlem
Det låter som att du ej har koll på hur du ska utföra arbetsmomentet, bromsar är en säkerhet på bilen och ska ej snålas på. Audi är dyra, ja! Hitta en bekant som jobbar med bilar så får du säkert det gjort billigare!
 
Hej och tack för svar! :)

Hur får man in kolvarna med batteri och kablar? :) Är det säkert? Samma fram och bak?

Sen angå kablarna till varningssensor, är det bara i bak? Kommer dom styck så man ska köpa två? Säkrast och snabbast är väl att beställa nya såna så man inte står där och har haft sönder dom när man byter?
 

Killawife

Aktiv medlem
Det är bara bak man har elektronisk parkeringsbroms. I princip tar man ett batteri med tåtar och kopplar till p-bromsens kontakt. Kopplar man åt ena hållet går den ut, åt andra hållet går den in. Det kan vara värt att notera att vissa bilar gillar inte att man gör detta och man kan behöva göra en grundinställning av p-bromsen efteråt. Till det behöver man en mer avancerad dator. Så det är bättre att göra det med ett diagnosverktyg så slipper du det problemet.

Du har slitagesensor på ett ok fram och bak. Normalt sett så byter man inte dessa då de inte går sönder. Det sitter en kabel på en av klossarna som kopplas till kabeln som sitter på bilen. De är inte så dyra så visst kan du köpa ett par extra ifall att de saknas på dina klossar.
 
Det är bara bak man har elektronisk parkeringsbroms. I princip tar man ett batteri med tåtar och kopplar till p-bromsens kontakt. Kopplar man åt ena hållet går den ut, åt andra hållet går den in. Det kan vara värt att notera att vissa bilar gillar inte att man gör detta och man kan behöva göra en grundinställning av p-bromsen efteråt. Till det behöver man en mer avancerad dator. Så det är bättre att göra det med ett diagnosverktyg så slipper du det problemet.

Du har slitagesensor på ett ok fram och bak. Normalt sett så byter man inte dessa då de inte går sönder. Det sitter en kabel på en av klossarna som kopplas till kabeln som sitter på bilen. De är inte så dyra så visst kan du köpa ett par extra ifall att de saknas på dina klossar.
Stort tack för ditt svar! Då blir det diagnosverktyg. :)(y)

Var en på YouTube som gjorde det, där av min fråga. Köper någon i reserv då åtminstone.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Jamen du tänkte ju slipa av skivorna med vinkelslipen samt funderade om det var elektriska kolvar fram och bak ?? ursäkta mig men det känns då som att du inte har rätt kunskap ? Var absolut inte menat att låta nedlåtande, tänker bara på din och andras säkerhet,, är ju ändå bromsar och dom är ju rätt viktiga🙂 men kör på 👍
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp