1,25 l/mil med en V6:a, automat och "gammal" bil är mycket men inte orimligt, beror tex på vad du menar med blandad körning. Är det mest stadskörning och halvvarm bil är det bara att räkna med, är det mestadels landsväg och varm bil är det för mkt. Har du märkt att förbrukningen ökat med samma typ av körning kan det ju blivit nåt knas, men det låter inte så på det du skriver.
Mitt tips: Kör en längre sväng med helt varm bil, säg 3-4 mil, nolla färddatorn före, kör 95 km/h (förutsatt att vägen tillåter det ), den borde då inte dra mer än 0,8 l/mil tycker jag. Ligger den därikring är det bara tanka och se glad ut!
Detta har du kanske koll på men iaf , ha rätt lufttryck i däcken (gärna ett par tiondelar upp från vad tillverkaren rekommenderar) och se till att bilen är servad så ger du bilen förutsättningar att dra så lite som möjligt.
Nu har jag ingen färddator i bilen utan har kollat med trippmätaren o sen när jag har tankat. Jag har 245/40-18, o ca 3 bars lufttryck. Kan de breda däcken göra att den drar så pass mer?
Bredare däck kan påverka förbrukningen men inte så pass att det ska göra någon enorm skillnad, 245 är inte tokbrett heller. Testa då att köra en sväng på landsväg där du tankar före och efter, kommer du ner i ~0,8l/mil skulle jag säga att det är ok.
Jag tog bort bromsoken o smörjde kolvarna. Fick bort vibrationerna också från framvagnen, vet inte om de var nåt o göra med bromsarna också, men vart som en helt annan bil nu.
Lyft upp bilen på pelarlyft alt. med domkraft en sida i taget, snurra på hjulen. Snurrar de lätt eller ligger bromsarna på? Gör samma sak med båtkärran.