Bränner olja. Skrota eller..?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Antetoon

Ny medlem
Hej!

Har haft min Audi A4 allroad 2,0 TDI, 177, 2014 på verkstad och fått beskedet att den bränner olja. Har hört att det var problem när motorn kom och att det har varit mycket garantijobb på dom då.
Frågan är, Då jag inte har kunskapen om hur man renoverar en motor, så är det värt att lämna den till Audiverkstad.
Måste väl även byta turbo och partikelfilter isåfall.
Bilen är väl kanske värd 150k, känns värdelöst.
Några tips vad som är vettigaste beslutet?
Skrota eller..
 

TSK

Ny medlem
Det klokaste är givetvis alltid att göra en ordentligt genomtänkt reparation men även om du saknar den förmåga själv (eller känner att du har någon annan som du har förtroende för) så kan du ju alltid polera upp den till så den blir oförskämt fin och prova om någon av bilinköparföretagen går på den... ;-)
 

kalmarlasse

Ny medlem
Hej!

Har haft min Audi A4 allroad 2,0 TDI, 177, 2014 på verkstad och fått beskedet att den bränner olja. Har hört att det var problem när motorn kom och att det har varit mycket garantijobb på dom då.
Frågan är, Då jag inte har kunskapen om hur man renoverar en motor, så är det värt att lämna den till Audiverkstad.
Måste väl även byta turbo och partikelfilter isåfall.
Bilen är väl kanske värd 150k, känns värdelöst.
Några tips vad som är vettigaste beslutet?
Skrota eller..
Börja med att tippa i en kvalitetsolja jag hade gjort ett oljebyte och slagit i castrol 5-30 , det är värt ett försök, hoppas det lyckas
 

Killawife

Aktiv medlem
Det beror ju på hur mycket den bränner? I princip alla turbodieslar har problem med uppbyggnad av koks i EGR-systemet som sen sprider sig till insuget med dåliga värden som följd. Men om det inte är så att man behöver pyts i litervis med olja så kan du bara rengöra och sen köra på ett bra tag innan det är dags igen.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp