Audi A3/S3 2004 Ojämna varvtal ingen felkod/lampa

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jocke951

Ny medlem
Hej,
Jag har en audi S3 från 2004 (2.0 FSI 150hp). Vid kallstart ligger den i tomgång på ca 1100varv och hackar en del. När man har kört en en kort sträcka och låter den gå ner på tomgång igen så lägger den sig på ca 900 varv och betydligt mer stabil. När man sen kör går varvtalen något svajigt (knappt 100 varv upp och ner) men man känner ingen powerloss eller liknande utan den går mjukt.
Efter en del sökning på svajiga varvtal var väl den vanligaste orsaken att tändstiften va slitna, och eftersom dem var i bytesintervallet så satte jag nya men det gjorde ingen skillnad alls. Jag får inga felkoder (varken OBD eller audi specifika) men vill gärna försöka hitta vad som orsakar denna ojämna tomgång och svajiga varvtal innan något mer allvarligt problem uppstår.

Någon som har något tips på vad jag kan kika på här näst? Mina tankar går mot gasreglage/spjäll alt. egr ventil men vet inte om de är på rätt väg?

Tacksam för all hjälp
 

EgozS6

Ny medlem
Hade liknande problem svårt att hålla tex 2300 varv pendlade ca +- 150 varv. OBD självtest visade allt ok. Nya tändstift löste inte problemet. Skruvade ur dom och såg att ett var blött geggigt. Tändspole som var "döende" (märkligt nog funkade till och från) bytte den och allt funkar fint. Om den går sämre vid gaspådrag är jag rätt säker på en tändspole. Hoppas det hjälper.
Audi S6 -01
 

Jocke951

Ny medlem
Hade liknande problem svårt att hålla tex 2300 varv pendlade ca +- 150 varv. OBD självtest visade allt ok. Nya tändstift löste inte problemet. Skruvade ur dom och såg att ett var blött geggigt. Tändspole som var "döende" (märkligt nog funkade till och från) bytte den och allt funkar fint. Om den går sämre vid gaspådrag är jag rätt säker på en tändspole. Hoppas det hjälper.
Audi S6 -01
Kollade tändstiften idag och inget av dem var blöta. Sen är de inte heller att den går sämre vid gaspådrag utan om man ligger och kör mellan 2000-3000 varv så är där lite rörelse på mätarn. Oftast över 3000 försvinner det, men ibland svajar de där med. Men tack för tipset iallfall, har du något annat förslag på vad jag kan kolla? Eller finns det något annat sätt att se om de är en tändspole?
 

mahler

Aktiv medlem
Koks i insug kan orsaka dina symptom. Gå in med kamera och kolla hur det ser ut så du inte river insugsröret i onödan. Vanligt problem på direktinsprutade motorer.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp