Audi A3 8L startproblem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MS Media AB

Ny medlem
Hej allihopa!

Är ny här och har nyligen köpt en Audi A3 8L (årsmodell 1997). Det är min första Audi och jag är väldigt nöjd. Jättefin bil, både att äga och köra, men tyvärr har ett litet problem uppstått. Om bilen står över natten kan den få för sig att inte starta nästa dag. Startar alltid och går utmärkt annars. Både kollegor som själva kör Audi och en bekant som har kört Audi hela sitt liv har konstaterat att det rör sig om något som drar tjuvström, vilket även Mekonomen gjorde när jag ringde dit. Det ska alltså inte vara något fel på generator eller startmotor, vilket jag inte heller tror då jag har ägt både Volvo, Rover, Volkswagen och Honda där batteriet har laddat ur vid mer eller mindre lämpliga tillfällen. Nåja, till saken; imorse hände samma sak, fick senare starthjälp med kablar och han drog igång direkt. Körde ungefär en timme och parkerade sedan hemma, där jag kopplade ur kabeln från batteriets minuspol. ”Om batteriet inte är anslutet till resten av bilen kan ju inget dra tjuvström”, tänkte jag. ”Lite anständigt att behöva montera fast kabeln varje morgon, men allt är bättre än en bil som vägrar starta.” Min fråga är alltså följande; bör man koppla loss pluskabeln också, eller räcker det med minus? Och vad är det som kan dra tjuvström? Om det kan vara till någon hjälp finns lite tekniska data om bilen nedanför:

-1.9 TDI
-Automatisk växellåda
-3-dörrarsversionen
-Eftermarknadssterio från Biltema
 

Killawife

Aktiv medlem
Det absolut vanligaste är att felaktigt inkopplade stereoprylar drar tjyvströmmen. Jag hade dock exakt samma fel som du på en A3 och höll på med det i ett halvår tills jag blev tvingad att köpa ett nytt batteri och sen var problemet som bortblåst. Så du kan börja där och se om det hjälper.
 

MS Media AB

Ny medlem
Det absolut vanligaste är att felaktigt inkopplade stereoprylar drar tjyvströmmen. Jag hade dock exakt samma fel som du på en A3 och höll på med det i ett halvår tills jag blev tvingad att köpa ett nytt batteri och sen var problemet som bortblåst. Så du kan börja där och se om det hjälper.
OK, jag misstänkte att det kunde vara stereon. Har dock noterat att knapparna för elhissarna lyser även om ljusreglaget är satt på 0 och bilen är av samt nyckeln utdragen. Men det kanske är normalt. Lyckligtvis gick det också att koppla bort kabeln från minuspolen, så det får bli lösningen tills jag har möjlighet att se över stereon eller köpa nytt batteri.

Tack för svar!
 

Killawife

Aktiv medlem
Jag tror inte att de knapparna ska lysa när nyckeln är urdragen. En del bilar har så att de lyser en stund efter att man tagit ur nyckeln ihop med innerbelysningen men jag tor inte att a3 8l hade den funktionen.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp