Adblue/DEF Systemfel! Motorn kan ej startas om 1000km. Se instruktionsboken.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej!

Lämnade in bilen på service och dagen efter (ca 2mil efter) kom följande felmeddelande:

"Adblue/DEF Systemfel! Motorn kan ej startas om 1000km. Se instruktionsboken."

Har sökt en del på felet och det kan ju vara pumpen och allt möjligt - och även där man aldrig hittar felet utan bara nollar det och så verkar det inte komma tillbaka. MEN min fråga är om någon vet vad i en service som eventuellt kan vara orsaken till detta? Ca 11.800mil. Kan dom tex uppdaterat programvaran till en gammal version eller så? Detta var dock inte hos Audi själva så där kanske man inte ens brukar göra det? Är det något moment i servicen som kan orsaka felet helt enkelt. Eller bara felkoden då. Kan vara en tillfällighet så klart men att det händer ca 2mil efter servicen gör ju ändå att man funderar.. På det har jag även sett att fler fått detta efter en service.

Tankat i fullt med AdBlue nu och kört en del men än så länge har det inte slocknat.
 
Dom nollstäde felmeddelandet men det kom direkt upp igen. Här har någon fått samma felmeddelande: https://forum.carport-diagnostics.co...-code-p21ca00/ av att bara ta bort batteriet? Men borde det inte försvunnit helt då när man nollade det idag? Kan man ta bort det på fler olika sätt? Läste något om det.. Dom var väldigt noga med att sätta bilen i laddningen idag när dom läste av felkoderna - brukar man göra så?
 
  • Like
Reactions: Per

Pelo

Ny medlem
Hej!

Lämnade in bilen på service och dagen efter (ca 2mil efter) kom följande felmeddelande:

"Adblue/DEF Systemfel! Motorn kan ej startas om 1000km. Se instruktionsboken."

Har sökt en del på felet och det kan ju vara pumpen och allt möjligt - och även där man aldrig hittar felet utan bara nollar det och så verkar det inte komma tillbaka. MEN min fråga är om någon vet vad i en service som eventuellt kan vara orsaken till detta? Ca 11.800mil. Kan dom tex uppdaterat programvaran till en gammal version eller så? Detta var dock inte hos Audi själva så där kanske man inte ens brukar göra det? Är det något moment i servicen som kan orsaka felet helt enkelt. Eller bara felkoden då. Kan vara en tillfällighet så klart men att det händer ca 2mil efter servicen gör ju ändå att man funderar.. På det har jag även sett att fler fått detta efter en service.

Tankat i fullt med AdBlue nu och kört en del men än så länge har det inte slocknat.
Har fått samma problem vid ca samma miltal, hur löste du problemet?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp