A3 vägbuller

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Kroken

Ny medlem
Hej

Har köpt en a3 sportback årsm. 2023 som bullrar mycket i kupen.
Nån som har en lösning för att sänka bullret?
Kanske köpa nya däck med bullerdämpning eller nåt annat eller har någon en annan lösning?
Nån som har provat?

Tacksam för svar
Kroken
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Trodde nog att de nyare A3-orna var bättre bullerdämpade än de tidigare. Hade en - 07 tidigare som levde om ordentligt. På den satt det 225/45/17 som jag senare bytte till 205/55/16.
Det gjorde mycket för på ljud och spårkänslighet.
Gjorde faktiskt samma operation på Golfen som jag har nu från 225/40/18 till 205/55/16 och det blev som en ny bil.

Vad de nyare däcken med inbyggd bullerdämpning kan tillföra vet jag faktiskt inte, men det borde ju inte bli sämre.

/Hälsningar Claes
 

Kroken

Ny medlem
Trodde nog att de nyare A3-orna var bättre bullerdämpade än de tidigare. Hade en - 07 tidigare som levde om ordentligt. På den satt det 225/45/17 som jag senare bytte till 205/55/16.
Det gjorde mycket för på ljud och spårkänslighet.
Gjorde faktiskt samma operation på Golfen som jag har nu från 225/40/18 till 205/55/16 och det blev som en ny bil.

Vad de nyare däcken med inbyggd bullerdämpning kan tillföra vet jag faktiskt inte, men det borde ju inte bli sämre.

/Hälsningar Claes
ta
Trodde nog att de nyare A3-orna var bättre bullerdämpade än de tidigare. Hade en - 07 tidigare som levde om ordentligt. På den satt det 225/45/17 som jag senare bytte till 205/55/16.
Det gjorde mycket för på ljud och spårkänslighet.
Gjorde faktiskt samma operation på Golfen som jag har nu från 225/40/18 till 205/55/16 och det blev som en ny bil.

Vad de nyare däcken med inbyggd bullerdämpning kan tillföra vet jag faktiskt inte, men det borde ju inte bli sämre.

/Hälsningar Claes
Tack för ditt svar
Jag har 205/55/16 på däcken som satt på när jag köpte den. (var några Nexen)
Bytte till Nokian Hakka blue då blev det ännu värre samma dimension.
Jag får väl prova något annat däck som Goodyear som har ett bullerdämpande däck.

mvh Jan
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag kör med Goodyear Efficientgrip och är nöjd, men det finns säkert tystare däck än så.
Märkligt att Nokiandäcken är så högljudda. De var faktiskt ett av däcken som jag valde mellan på grund av låg ljudnivå...

/Hälsningar Claes
 

Kroken

Ny medlem
Jag kör med Goodyear Efficientgrip och är nöjd, men det finns säkert tystare däck än så.
Märkligt att Nokiandäcken är så högljudda. De var faktiskt ett av däcken som jag valde mellan på grund av låg ljudnivå...

/Hälsningar Claes
Hej Claes
Då har du nog sound comfort däck.
Letar man efter sound comfort däck hos Goodyear så kommer dina däck upp.
Hur är ljudnivån på grov asfalt?
Min bil bullrar mycket så man knappt hör något annat än däckbuller.
Ljudnivån som står i db på däcket är den yttre ljudnivån om jag läst rätt
men visst kan det påverka ljudet i kupen.
På slät asfalt går det tyst men den asfalten har vi ju inte så mycket av.

mvh Jan
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Ljudnivån på grov asfalt är naturligtvis högre än på slät asfalt, men inte så att jag stör mig på det.
Går bra att föra ett normalt samtal, åtminstone fram.
I baksätet är det svårare, men det funkar.
Nu är ju Golf och A3 inte riktigt samma bil och upplevelsen av buller är väldigt subjektivt.
Hustrun tyckte inte att det bullrande i vår tidigare A3-07 medan jag höll på att få krupp :p.
Stod ut i nio år med den i alla fall...
Om du har möjlighet att prova Goodyear Efficientgrip på din bil så gör det, men det är ju inte så enkelt att få testa och sedan lämna tillbaka, dessvärre.

Jag kör i alla fall med däcket på båda mina bilar och är nöjd.

/Hälsningar Claes
 
  • Like
Reactions: Per

Kroken

Ny medlem
Ljudnivån på grov asfalt är naturligtvis högre än på slät asfalt, men inte så att jag stör mig på det.
Går bra att föra ett normalt samtal, åtminstone fram.
I baksätet är det svårare, men det funkar.
Nu är ju Golf och A3 inte riktigt samma bil och upplevelsen av buller är väldigt subjektivt.
Hustrun tyckte inte att det bullrande i vår tidigare A3-07 medan jag höll på att få krupp :p.
Stod ut i nio år med den i alla fall...
Om du har möjlighet att prova Goodyear Efficientgrip på din bil så gör det, men det är ju inte så enkelt att få testa och sedan lämna tillbaka, dessvärre.

Jag kör i alla fall med däcket på båda mina bilar och är nöjd.

/Hälsningar Claes
Hej Claes

Tack för dina återkopplingar ska kolla vad som finns i däckväg får nog bli nåt Goodyear.

mvh Jan
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp